Friday, December 25, 2009

ANTARA KUANTITI DAN KUALITI

Berikut adalah artikel yang dipetik dari laman web http://www.ismaaustralia.com, yang mungkin dapat dimanfaatkan bersama.

Jumlah penganut agama Islam di seluruh dunia kini sudah mencecah angka 1.57 billion, atau kira-kira satu perempat daripada keseluruhan populasi global. Demikian perangkaan terkini yang diperolehi hasil daripada kajian Pew Forum on Religion and Public Life (Forum Pew Agama dan Kehidupan Awam), sebuah badan ’think-tank’ yang berpangkalan di Amerika Syarikat.

Kajian yang memakan masa selama tiga tahun itu turut mendedahkan beberapa dapatan dan fakta yang menarik mengenai taburan penduduk Islam. Contohnya, satu perlima daripada keseluruhan penganut Islam tinggal di negara-negara yang majoriti penduduknya bukan Islam. Ini termasuk Jerman yang didapati mempunyai lebih ramai penduduk Islam berbanding Lebanon.


Perkembangan positif ini jelas membuktikan penerimaan masyarakat di seantero dunia terhadap agama Islam meskipun pelbagai fitnah dan tohmahan telah cuba dilontarkan oleh musuh-musuh Islam. Dengan jumlah penganut yang meliputi 25% daripada keseluruhan penduduk dunia, kewujudan umat Islam di pentas global cukup signifikan dan suara mereka sama sekali tidak boleh dipinggirkan.

Dalam arus persaingan kuasa dan pengaruh hari ini, bilangan penganut yang ramai ini merupakan satu aset kekuatan yang amat berpotensi untuk menjadikan umat Islam sebagai satu bangsa yang dominan. Sekiranya 1.57 billion individu ini mampu bersatu di atas satu matlamat, nescaya umat Islam berupaya untuk bangkit sebagai satu kuasa pendesak atau pengimbang kuasa kepada negara-negara besar.

Bahkan sebenarnya nisbah seorang muslim bagi setiap empat orang tersebut sudahpun melebihi syarat kemenangan yang ditetapkan oleh Allah s.w.t. iaitu seorang muslim (yang sabar) kepada sepuluh orang kafir. Ukuran kekuatan berasaskan bilangan ini sekaligus menunjukkan kepentingan nilai kuantiti dalam konteks perjuangan dakwah Islam. Hal ini terkandung di dalam firmanNya yang bermaksud:

”Hai Nabi, kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada dua puluh orang yang sabar di antaramu, niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ratus orang musuh. Dan jika ada seratus orang yang sabar di antaramu, nescaya mereka akan dapat mengalahkan seribu daripada orang kafir, disebabkan orang-orang kafir itu kaum yang tidak mengerti” (Al-Anfaal: 65).

Jika diukur dari segi nilai kuantiti, memang benar umat Islam memiliki kekuatan yang ampuh. Namun bilangan semata-mata bukan jaminan untuk meraih kemenangan sebagaimana acapkali dibuktikan oleh sejarah. Allah s.w.t sendiri selain meletakkan kayu ukur kekuatan dari segi kuantiti, turut menggariskan kriteria atau kualiti seorang muslim yang mampu berhadapan sepuluh orang musuh iaitu mukmin yang sabar.

Di sini penulis ingin mengajak para pembaca sekalian untuk sama-sama menilai kekuatan dan kualiti umat Islam dalam segenap aspek. Proses penilaian atau muhasabah ini penting untuk kita mendapat gambaran kekuatan umat Islam yang sebenar hari ini, supaya unsur-unsur kekuatan dapat dimanfaatkan sebaiknya sementara unsur-unsur kelemahan dapat diperbaiki mutunya.

1) Kekuatan politik – Umat Islam kini diibaratkan seperti ’anak ayam kehilangan ibu’ selepas jatuhnya khilafah Islamiyyah pada tahun 1924. Setelah itu wilayah Islam terpecah menjadi negara-negara kecil yang terpisah dari sudut geografi, pentadbiran dan identiti. Pergolakan politik merupakan senario biasa di kebanyakan negara Islam. Di sesetengah negara pula, golongan bukan Islam yang menguasai pentadbiran dalaman negara sementara pemimpin Islam sekadar menjadi boneka.

2) Kekuatan ekonomi – Negara-negara Islam khususnya di Asia Barat merupakan negara yang terkaya di dunia dengan pelbagai sumber ekonomi. Namun segala kekayaan ini seringkali dieksploitasikan oleh golongan bukan Islam akibat tiadanya kepakaran mahupun kemahuan untuk membangunkan sendiri sumber ekonomi yang melimpah ruah ini. Di kebanyakan negara yang majoriti penduduknya beragama Islam, pencapaian ekonomi umat Islam masih jauh ketinggalan.

3) Kekuatan ilmu dan teknologi – Sejarah menukilkan bahawa para cendekiawan Islam adalah pelopor kepada ilmu-ilmu moden seperti kejuruteraan, perubatan, astronomi, fizik, kimia, matematik, ekonomi dan sebagainya. Namun kini umat Islam jauh ketinggalan dalam bidang ilmu pengetahuan hingga sekadar menjadi penuntut kepada pakar-pakar bukan Islam di negara-negara bukan Islam. Umat Islam juga lebih selesa menjadi pengguna teknologi semata-mata, bukannya peneroka teknologi baru.

4) Kekuatan budaya – Sejak era Ghazwul Fikr lagi, Barat telah berusaha menyogokkan nilai-nilai dan budaya jahiliyyah kepada umat Islam melalui pelbagai mekanisme seperti pendidikan, media massa dan sebagainya. Hal ini bertujuan untuk memalingkan umat Islam daripada cara hidup Islam yang sebenar. Implikasi yang dapat dilihat ketika ini ialah keterlarutan umat Islam dengan unsur-unsur hiburan yang melalaikan, sekaligus menjauhkannya daripada ruh jihad dan perjuangan memartabatkan Islam.

5) Kekuatan ketenteraan dan persenjataan – Umat Islam hari ini bukan saja diserang hebat dari segi budaya dan pemikiran, bahkan musuh-musuh Islam turut menekan sesetengah negara Islam dengan menggunakan kekuatan ketenteraan atas alasan memerangi ’terrorisme’. Kebanyakan negara Islam juga masih lagi memiliki kebergantungan terhadap kuasa-kuasa Barat sama ada dari aspek tenaga ketenteraan dan teknologi persenjataan.

6) Kekuatan ukhuwwah – Kesatuan umat Islam semakin terhakis oleh perasaan kebanggaan yang berpaksikan kenegaraan, kebangsaan, kedaerahan serta kesukuan yang telah membawa kepada perpecahan dan permusuhan sesama sendiri. Musuh-musuh Islam pula telah berjaya memprogramkan mentaliti dan rutin kehidupan orang-orang Islam agar disibukkan dengan keperluan diri sendiri sehingga hilang keprihatinan terhadap saudara-saudara seIslam di sekeliling mereka.

7) Kekuatan akhlak – Sistem kehidupan jelmaan Barat yang dipraktikkan oleh umat Islam telah mengundang kepada krisis keruntuhan akhlak yang begitu kritikal. Orang-orang Islam seolah-olah sudah hilang sensitiviti terhadap prinsip-prinsip akhlak Islam, sehingga tidak mampu membezakan antara kebaikan dan kemungkaran. Lebih merisaukan ialah berleluasanya unsur-unsur maksiat dan penzinaan yang dikhuatiri akan menghancurkan generasi Islam pada masa hadapan.

Berdasarkan analisa kekuatan dan kelemahan di atas, dapat disimpulkan bahawa umat Islam hari ini mungkin gah dari segi nilai kuantiti tetapi rapuh dari segi nilai kualiti. Justeru tidaklah menghairankan jika umat Islam ketika ini ketinggalan dalam arus persaingan dengan bangsa-bangsa yang lain. Benarlah sabda Rasulullah s.a.w. kepada para sahabat r.a. tentang umat akhir zaman yang bermaksud:

”Hampir tiba suatu zaman di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang kelaparan mengerumuni hidangan mereka.” Maka salah seorang sahabat bertanya, ”Apakah kerana jumlah kami yang sedikit pada hari itu?” Nabi s.a.w. menjawab,”Bahkan pada hari itu jumlah kamu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di lautan, dan Allah akan mencabut ‘rasa gentar’ terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan melemparkan ke dalam hati kamu penyakit al-wahn.” Seorang sahabat bertanya, ”Apakah al-wahn itu, ya Rasulullah?” Rasulullah s.a.w. menjawab, ”Cinta dunia dan takut mati” (HR Abu Dawud dan Ahmad).

Pelbagai simptom boleh dikenalpasti terhadap kelemahan umat Islam seperti cintakan dunia, malas berusaha, tiada wawasan hidup, gemarkan keseronokan, hasad dengki, kecetekan ilmu, muflis akhlak, gila kuasa dan sebagainya. Namun pada hakikatnya, masalah utama adalah berpunca daripada kelemahan jiwa umat Islam yang tandus daripada keimanan dan ketaqwaan kepada Allah s.w.t.

Justeru apa yang menjadi keutamaan sekarang ialah membina semula kekuatan umat Islam bertunjangkan keutuhan iman dan akidah yang berpaksikan ajaran Islam yang sebenar. Tiada guna kita bermegah dengan angka 1.57 billion yang besar tetapi nilainya tidak seberapa. Bak kata Syakib Arsalan Rahimahullah, seorang da’i ulung yang hidup di zaman kejatuhan Khilafah Turki Uthmaniyyah:

”Banyak surat sampai kepadaku sama ada dari Morocco, Jawa, Mesir, Syria, Iraq dan Palestin. Penulis-penulisnya mencadangkan agar diadakan satu Muktamar Islam, atau melantik seorang Khalifah atau perkara-perkara yang seumpama dengannya. Namun seperti biasa aku akan menjawab: ”Kita wajib memulakan usaha Islam ini dari bawah, iaitu melalui TARBIYYAH INDIVIDU. Apalah gunanya mengadakan muktamar yang menghimpunkan orang-orang yang lemah, tidak mempunyai keinginan sendiri dan tidak mampu melaksanakan satu keputusan atau resolusi. Apa faedahnya berbuat demikian? Adakah kamu mahu kami mengumpulkan angka-angka kosong?”

Dari satu sudut kita sememangnya berbangga dengan bilangan penganut Islam yang besar dan tetap berterusan dengan kerja-kerja dakwah untuk menarik lebih ramai manusia kepada Islam. Namun yang lebih penting lagi ialah usaha-usaha pembinaan dan pentarbiyyahan peribadi-peribadi muslim yang berkualiti untuk mengembalikan semula kedudukan Islam di persada yang selayaknya.

Thursday, December 3, 2009

ANTARA KERJA DAN IBADAT JANGAN ADA KEKELIRUAN!

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Kita selalu menemui pandangan yang keliru tentang orang yang taat terhadap agama tetapi gagal dalam bidang pekerjaan kerana tumpuan yang berlebihan dalam ibadatnya. Mengapa perkara sebegini boleh terjadi sedangkan semua orang mempunyai pekerjaan? Al-Quran sering menekankan paduan antara aspek iman dan amal soleh. Tidakkah kerja seorang doktor yang membantu pesakit itu satu bentuk amal soleh? Atau ia tidak termasuk dalam amal soleh? Firman Allah SWT yang bermaksud,

“Golongan jin itu membuat untuk Nabi Sulaiman apa yang ia kehendaki dari bangunan-bangunan yang tinggi, dan patung-patung, dan pinggan-pinggan hidangan yang besar seperti kolam, serta periuk-periuk besar yang tetap di atas tukunya. (setelah itu Kami perintahkan): "Beramalah kamu Wahai keluarga Daud untuk bersyukur!" dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu Yang bersyukur”.


Dalam hal ini jika kita mampu bekerja dengan baik, maka kerja yang baik dalam tempoh yang panjang itu merupakan tempoh kebaikan. Niatkan bahawa segala seluruh aktiviti atau profesion kita itu sebagai amal jariah yang merupakan sumbangan kepada seluruh umat dan agama.

Umar al-Khattab mengerjakan ladangnya secara berganti-ganti dengan salah seorang ahli Ansar. Sehari ia bekerja dan sehari dia bersama Rasulullah. Bagi Abu Bakar as-Siddiq pula yang keimanannya menyamai iman seluruh umat, pernah tiga kali menyumbangkan seluruh kekayaannya untuk kaum Muslimin, sewaktu hijrah, Perang Tabuk dan ketika memerangi murtad. Memang tidak menghairankan negara Abu Bakar seorang peniaga yang berjaya.

Begitu juga bagi Uthman al-Affan dan Abdul Rahman bin Auf yang banyak memberikan sumbangan kerana mereka juga peniaga yang berjaya. Mereka adalah di antara 10 orang sahabat yang dijanjikan syurga. Bagi Umar al-Khattab pernah berkata, “ Demi tuhan, aku tidak ingin ajalku menjemput kecuali dalam dua keadaan, saat berjuang di jalan Allah ataupun ketika mencari nafkah”. Berdasarkan kenyataan Umar al-Khattab ini ternyata betapa pentingnya pekerjaan dalam hidup kita!

Sekiranya kita benar-benar bertawakal kepada Allah sudah pasti Allah akan memberi rezeki kepada kita seperti mana Allah memberi rezeki kepada burung yang keluar pada waktu pagi dengan perut kosong dan pulang ke sarang pada waktu petang dengan perut yang kenyang!

Tuesday, December 1, 2009

NASIHAT DAN MENASIHATI

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Kita mungkin bertanya kepada diri kita, “Apakah ganjaran yang diperoleh jika memberi nasihat kepada orang lain?”. Untuk itu mari kita teliti sabda Rasulullah yang bermaksud,

“Tiga orang pertama yang masuk syurga ialah orang yang syahid, seorang yang menjaga kesucian diri dan seseorang yang menyembah Allah dengan baik dan sempurna serta menasihatkan manusia”.

Dalam hidup kita ini mungkin kita sering menjadi orang pertama memasuki masjid, tetapi adakah kita sering menasihati orang lain. Jika demikian, kita tidak terpilih di antara orang yang pertama masuk syurga kerana kita tidak memberi nasihat atau peringatan kepada orang lain. Oleh yang demikian, kita perlu mula untuk menasihati orang lain bersesuaian dengan kemampuan kita dan janganlah pula kita berkata, “ nasihat saya tidak memberi kesan kepada sesiapa dan tidak merubah keadaan” tetapi yakinlah bahawa usaha itu akan mengubah keadaan atau seseorang dalam tempoh empat atau lima tahun akan datang. Sesungguhnya masyarakat akan berubah apabila telah biasa mendengar nasihat.

Dalam satu peristiwa seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah aku hendak berikrar janji setia bersama Islam, apakah syarat yang perlu dipenuhi. Lalu Rasulullah bersabda, “ hendaklah memberi nasihat kepada setiap Muslim”.

Nasihat kepada umat


Umar al-Khattab pernah berkata, “ Tidak ada kebaikan yang dapat diharapkan dari umat yang enggan untuk saling menasihati dan umat yang tidak mahu menerima nasihat. Semoga Allah merahmati seseorang yang menasihati dari kekeliruan”.

Kepada orang-orang yang enggan menerima nasihat, dengarlah firman Allah yang bermaksud,

“Dan apabila dikatakan kepadanya: "Bertakwalah Engkau kepada Allah" timbullah kesombongannya Dengan (meneruskan) dosa (yang dilakukannya itu). oleh itu padanlah ia (menerima balasan azab) neraka jahanam dan demi sesungguhnya, (neraka jahanam itu) adalah seburuk-buruk tempat tinggal”.

Syarat-syarat nasihat

Terdapat beberapa syarat yang perlu diperhatikan untuk memberikan nasihat. Antaranya,

a. Keyakinan dan kebenaran nasihat yang hendak diberikan kepada seseorang. Kebenaran perlu diutamakan dan seseorang yang memberi nasihat hendaklah bertanggungjawab atas segala nasihat-nasihat yang diberikan.

b. Niat yang tulus ikhlas dalam memberikan nasihat dan tidak berniat untuk memperoleh sesuatu hasil dari nasihat yang diberikan.

c. Menyembunyikan nasihat dan tidak membuat publisiti berkaitan dengan nasihat yang diberikan. Selain dari itu penasihat juga hendaklah menyembunyikan perkara-perkara yang aib jika ada dalam proses nasihat tersebut berlangsung.

d. Memberikan nasihat degan lemah lembut dan kata-kata yang mesra. Ini mendasarkan firman Allah yang bermaksud,

"Kemudian hendaklah kamu berkata kepadaNya, Dengan kata-kata Yang lemah-lembut, semoga ia beringat atau takut".

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .