Tuesday, November 9, 2010

MENELADANI SALAHUDDIN AL-AYUBI

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Sejarah mencatatkan bahawa Salahuddin al-Ayubi adalah seorang tokoh pemimpion yang gemilang. kejayaan Salah al-Din al-Ayyubi mengalahkan tentera Salib dengan bilangan tentera yang terhad.

Di sebalik kekaguman itu tidak ramai yang menyedari rahsia kejayaan Salah al-Din al-Ayyubi. Ahli sejarah mencatatkan setiap malam Salah al-Din al-Ayyubi akan meronda khemah-khemah tenteranya untuk memerhatikan apa yang mereka lakukan. Kemudian pada keesokan harinya beliau akan memilih tentera dalam kalangan mereka yang menghidupkan malam dengan qiamullail seperti solat sunat, membaca al-Qur’an, berzikir dan sebagainya persiapan rohani untuk menghadapi tentera musuh. Sebaliknya tentera yang tidur, berehat atau berbual-bual kosong akan ditinggalkan. Kejayaan Salah al-Din al-Ayyubi menjinakkan Richard The Lion Heart kerana beliau telah memimpin tentera yang memiliki tentera yang mempunyai ciri ‘abid’ di malam dari dan umpama ‘singa di siang hari’. Inilah juga ciri-ciri yang dimiliki oleh para sahabat, tabi’ dan tabien serta orang yang soleh pada zaman dahulu (Abdul Rahman 2002). Mereka hebat berjuang pada siang hari tetapi tetap menghidupkan malam dengan ibadah. Inilah yang dapat mereka contohi daripada peribadi Rasulullah (s.a.w.) sebagaimana yang telah difirmankan oleh Allah (s.w.t.) dalam Surah al-Ahzab (33:21) maksudnya:

“Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, Iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)”.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .