Dalam
konteks pekerjaan atau perkhidmatan, integriti merangkumi sifat-sifat
menyeluruh seseorang individu atau sesebuah organisasi berdasarkan nilai-nilai
murni sejagat termasuk aspek akauntabiliti (Malaysian
Administrative Modernisation and Management Planning Unit, 2013). Justeru,
untuk melangkah ke masa hadapan yang lebih cemerlang, negara kita seharusnya
bijak mengurus kejayaan, mempunyai masyarakat beretika dan kakitangan yang
amanah serta berintegriti. Selain itu, kakitangan organisasi perlu mempunyai
prinsip lebih tegas, kuat dan amanah dalam mengatasi pelbagai kelemahan,
kekurangan diri serta menjaga nama organisasi. Cabaran besar yang perlu
ditangani dalam usaha tersebut ialah pemantapan etika dan integriti dalam
sesebuah organisasi. Budaya etika dan integriti adalah selaras dengan cabaran
keempat Wawasan 2020 iaitu untuk membentuk sebuah masyarakat yang kukuh
ciri-ciri moral dan etika serta para warganya mempunyai nilai keagamaan dan
kerohanian yang utuh berteraskan budi pekerti yang luhur
Namun
demikian, sejak akhir-akhir ini berita mengenai isu integriti terutamanya
berkaitan rasuah, pecah amanah dan penyalahgunaan kuasa terutama di peringkat
pembuat dasar dan ahli politik sentiasa menjadi sorotan media massa. Terbaru,
seperti yang dilaporkan oleh media tempatan merujuk teguran dalam Laporan Ketua Audit
Negara (LKAN) yang berpendapat ada hukuman dikenakan jabatan terhadap pegawai
dan kakitangan awam yang cuai, tidak cekap dan tidak akur sebagai terlalu
lembut dan ringan, beliau berkata, teguran itu dipandang serius oleh Jabatan
Perkhidmatan Awam (JPA). Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Malaysia,
Datuk Mohd Khairul Adib
mengingatkan setiap ketua jabatan supaya mengambil tindakan tegas terhadap
sebarang kesalahan dilakukan penjawat awam berdasarkan peraturan sedia ada
serta merit kesalahan yang dilakukan. "Ketua jabatan
harus memainkan peranan dengan mengambil tindakan tegas dan segera terhadap
penjawat awam apabila terdapat teguran dan ketidakakuran di agensi
masing-masing seperti dilaporkan pihak audit. "Ini penting kerana kerajaan
amat memandang serius isu ketirisan hasil negara, termasuk disebabkan oleh
kesalahan atau kecuaian dilakukan penjawat awam, selain komited untuk
mewujudkan perkhidmatan awam yang berprestasi tinggi, berintegriti dan proaktif,".
______________________________
Rencana yang telah disiarkan dalam TINTA MINDA - BERNAMA online pada 24 Julai 2020
No comments:
Post a Comment