Wednesday, August 24, 2011

BEROLEH TAKWA DI HUJUNG RAMADAN


Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Ramadan kian di penghujung dan apa yang penting semoga kita semua mendapat ‘taqwa’. Takwa antara lain bermaksud rasa takut kepada Allah. Tanpa sifat takwa, kita tidak mmapu bertahan dalam menghadapi serangan iblis dan syaitan.

Ibn Qayyim al-Jauziyah telah membuat perumpamaan antara orang bertaqwa dan tidak bertaqwa dengan dua lleaki yang berhadapan dengan anjing. Kedua-dua lelaki itu yang masing-masing membawa makanan cuba menghalau anjing yang datang mengganggu. Lelaki pertama berjaya menghalau anjing hanya dengan satu kali halau. Sedangkan lelaki yang kedua berulang-ulang kali menghalau anjing , namun anjing itu tidak berganjak malah makin teruja dengan makanan yang dibawa oleh lekaki kedua itu.
Anjing itu ibarat sebagai syaitan. Lelaki pertama berjaya melindungi diri daripada kejahatan syaitan disebabkan sifat takwa yang ada dalam dirinya. Sebaliknya lelaki kedua tidak mampu melindungi diri dari gangguan syaitan kerana tidak memiliki sifat takwa.

Dalam menyentuh aspek takwa ini, kita jangan terpedaya dengan janggut lebat atau jubah yang dipakai, kerana jangut dan jubah bukan petunjuk kepada takwa. Semoga Ramadan ini kita semua benar-benar beroleh takwa.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .