Saturday, August 20, 2011

MENGHINDARI PENGARUH SYAITAN



Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Kehidupan adalah pentas perjuangan. Perjuangan antara yang haq dan batil, putih atau hitam. Haq atau kebenaran ada pembawa dan pendokongnya iaitu para rasul, sementara yang yang batil atau salah ada juga pendokongnya iaitu iblis atau syaitan.Sebahagian ulama berpendapat kalimah syaitan berasal dari kalimah Arab syathana yang bermaksud ‘ jauh dari kebenaran dan rahmat Allah”. Dalam kitab Makaidu as-Syaitan yang ditulis oleh Taha Abdullah telah memetik pendapat Abdullah al-Abbas, salah seorang sahabat Nabi yang ada menyatakan bahawa , ‘syaitan adalah makhluk daripada keturunan iblis dan mereka tidak akan mati sehingga hari kiamat”.

Syaitan adalah makhluk yang dilaknat Allah dan musuh utama manusia. Syaitan tidak akan jmu-jemu untuk menggoda dan menyesatkan manusia dengan pelbagai teknik dan taktik. Ini seperti yang telah difirmankan oleh Allah dalam surah al-Nisa’ ayat 119 yang bermaksud,

"Dan Demi sesungguhnya, Aku akan menyesatkan mereka (dari kebenaran), dan demi Sesungguhnya aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong, dan demi sesungguhnya aku akan menyuruh mereka (mencacatkan binatang-binatang ternak), lalu mereka membelah telinga binatang-binatang itu; dan aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah", dan (ingatlah) sesiapa yang mengambil syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain dari Allah, maka sesungguhnya rugilah ia dengan kerugian yang terang nyata”.

Oleh yang demikian manusia yang berjaya adalah mereka yang mengisytiharkan perang ke atas syaitan dan senjata yang paling penting untuk didigunakan melawan syaitan adalah senjata kerohanian. Oleh yang demikian marilah kita ambil kesempatan untuk menewaskan syaitan dalam bulan Ramadan ini, tambahan pula saitan kini sedang diikat dan menambah mudahkan lagi untuk kita menewaskannya!

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .