Sunday, September 16, 2012

KOMITMEN KAMI KEYAKINAN ANDA


Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Beberapa hari yang lalu Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia melalui blog beliau telah merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada Angkatan Tentera di atas peranan dan usaha-usaha yang berteruskan yang dilakukan oleh ATM dalam mengekalkan keselamatan serta kesejahteraan negara. Ini diperkukuhkan lagi dengan ATM akan menyambut ulangtahun ke 79 pada 16 September ini dengan tema yang telah dipilih iaitu, “komitmen kami keyakinan anda”.



Secara umumnya profesion ketenteraan adalah sesuatu yang di pandang mulia oleh Islam bahkan satu penghormatan yang tinggi terhadap orang-orang yang melibatkan secara langsung dengan tugas-tugas ketenteraan. Orang-orang yang gugur di medan peperangan atau tugas yang telah diamanahkan demi kepentingan agama, bangsa dan negara dikalungkan sebagai ‘syuhada’ jauh lebih bernilai daripada penghargaan yang diberikan di dunia ini. Dalam hal ini Rasulullah bersabda yang bermaksud,“ Sesiapa yang mati kerana mempertahankan hartanya digelar sebagai syahid. Sesiapa yang mati kerana mempertahankan keluarga dan jiwa rakannya ia digelar sebagi syahid dan sesiapa yang mati kerana mempertahankan agamanya maka akan digelar sebagai syahid ”- Riwayat Abu Daud.



Sehubungan dengan itu orang-orang yang berjuang pada jalan Allah Taala dengan penuh keikhlasan dan hanya mengharapkan keredaan Allah tetap akan mendapat ganjaran besar seperti mana yang Allah telah janjikan melalui firmannya yang bermaksud, “Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) Bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (balasan syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? oleh itu, bergembiralah Dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar”.( Al-Quran, at-Taubah 9: 111).

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .