Thursday, January 17, 2013

MEMAHAMI SIRAH NABAWIYYAH

Oleh Dr Burhanuddin Jalal


Umat Islam di Malaysia dan juga di seluruh dunia sudah pastikan akan mengingati tarih 12 Rabiul Awwal setiap tahun kerana tarikh tersebut tercatat dalam sirah sebagai hari keputeraaan Nabi Muhammad SAW. Untuk tahun ini tema sambutan yang telah dipilih ia;lah ‘1Malaysia, 1Ummah’.

Satu aspek yang penting dalam suasana kita mengadakan majlis sambutan Maulidur rasul ini, sejauh mankah kita menghayati dan menghayati kepentingan untuk mengetahui sirah nabi Muhamad SAW ini? Menurut Dr. Said Ramadhan al-Buti dalam bukunya ‘fiqh al-sirah’ telah mencatatkan bahawa tujuan memahami sirah ialah agar setiap orang Muslim memperoleh gambaran sebenar tentang hakikat agama Islam secara sempurna yang tercermin dalam kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. sesudah ia difahami secara konsepsinya sebagai prinsip, kaedah dan hukum. Oleh itu, mempelajari sirah mengandungi beberapa faedah.

• Pertama ialah memahami keperibadian nabi melalui celah-celah kehidupan dan keadaan-keadaan yang pernah dihadapinya, untuk menegaskan bahawa nabi Muhammad bukan sahaja seorang yang terkenal di antara kaumnya sahaja tetapi sebelum itu baginda adalah seorang Rasul yang didukung oleh Allah dengan wahyu dan taufik dari-Nya.

• Kedua ialah agar manusia mendapat gambaran contoh terbaik dalam seluruh kehidupan yang utama untuk dijadikan dastur dan pedoman kehidupan. Tidak diragukan lagi, betapa pun manusia mencari contoh terbaik mengenai salah satu aspek kehidupan, dia pasti akan mendapatkannya di dalam kehidupan Rasulullah secara jelas dan sempurna. Oleh itu, Allah menjadikannya qudwah bagi seluruh manusia seperti firman Allah yang bermaksud, “ Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik bagi kamu.” (al-Ahzab 21)

• Ketiga ialah agar manusia mendapatkan dalam mempelajari sirah Rasulullah ini, sesuatu yang dapat membantunya untuk memahami kitab Allah dan menyelami tujuan-tujuannya. Ini disebabkan banyak ayat-ayat al-Quran yang boleh ditafsirkan dan dijelaskan maksudnya melalui peristiwa-peristiwa yang pernah dihadapi Rasulullah s.a.w. dan sikapnya.

• Keempat ialah dengan mempelajari sirah ini seseorang muslim dapat mengumpulkan sekian banyak pengetahuan dan ilmu-ilmu Islam yang benar, sama ada dalam perkara akidah, hukum dan akhlak. Tidak diragukan lagi bahawa kehidupan Rasulullah merupakan gambaran yang kukuh dari sejumlah prinsip dan hukum. Kelima ialah agar setiap pendakwah Islam memiliki contoh hidup dalam aspek pendidikan dan dakwah. Adalah Rasulullah s.a.w. seorang daie pemberi nasihat dan guru yang terbaik yang tidak berputus asa mencari pendekatan terbaik dalam pendidikan selama beberapa period dakwahnya.

Dengan memahami dan menghayati sirah nabawiyah serta pelbagai yang dilaksanakan olej pelbagai pihak sempena sambutan Maulidur Rasul tahun ini, diharapkan akan menambangkan lagi rasa cinta dan kasih sayang kita kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w sekali gus dapat memperkasa kita diri dan ummah ke arah yang lebih dinamik.
______________
Telah disiarkan dalam Ruangan Agama Berita Harian pada 10 Januari 2013.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .