Wednesday, July 7, 2010

AMANAH DAN TANGGUNGJAWAB MANUSIA

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Manusia mempunyai tugas besar dalam hidup yang tertumpu kepada mengagungkan Allah dan beribadat kepadanya. Ini seperti yang telah dijelaskan oleh Allah dalam Surah al-Dhariyat (51:50). Maksudnya:

(Katakanlah wahai Muhammad kepada mereka): "Maka segeralah kamu kembali kepada Allah (dengan bertaubat dan taat), sesungguhnya aku diutus Allah kepada kamu, sebagai pemberi amaran yang nyata”

Ibadat dalam perspektif Islam bukan tertakluk kepada ‘prescribe ritual atau ibadat khusus seperti mendekatkan diri pada Allah dengan melaksanakan syiar-syiarnya, berzikir serta bersyukur sahaja (al-Qaradawi 1980:20), malah mencakupi segala perbuatan yang baik yang dilakukan secara ikhlas dan mengikut syariat Islam. (Mohd Kamal 1988). Dalam kitabnya yang lain, al-Qaradawi (2000:104), mengemukakan pandangan seperti yang telah diberikan oleh Ibn Taymiyyah (1983: 6-7) mengenai keluasan skop ibadah seperti berikut,

“...‘ibadah’ adalah kata yang menyeluruh, meliputi apa sahaja yang dicintai dan diredai Allah, menyangkut seluruh ucapan dan perbuatan yang tidak nampak ataupun yang nampak seperti solat, zakat, puasa, haji, berkata benar, menunaikan amanah, berbuat baik kepada ibu bapa, bersilaturahim, menunaikan janji, menyuruh berbuat baik, melarang dari perbuatan mungkar, berperang melawan kekufuran dan kemunafikan, berlemah lembut terhadap tetangga dan anak yatim, menyantuni orang miskin, ibnu sabil, hamba sahaya dan binatang serta berdoa, zikir, membaca al-Quran dan sebagainya”.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .