Tuesday, July 27, 2010

TANGGUNGJAWAB AGAMA ANTARA LELAKI DAN PEREMPUAN

Al-Quran juga menyamakan lelaki dan perempuan dalam hal menerima tanggungjawab agama dan aspek sosial kemasyarakatan yang asas. Firman Allah dalam surah al-Taubah ( 9:71) yang bermaksud,

“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha kuasa, lagi maha bijaksana”.

Dalam ayat yang lain pula Allah (s.w,t.), memberikan gambaran kesetaraan lelaki dan perempuan dalam nilai amal sehala yang mereka lakukan dan balasan yang dijanjikan. Firman Allah dalam surah al-Nahl ( 16: 97) yang bermaksud,

“sesiapa yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka Sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik dan sesungguhnya kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka telah kerjakan”.


Selanjutnya, Allah (s.w.t.) menegaskan dalam ayat yang lain kesamaan nilai amalan di antara lelaki dan perempuan. Firman Allah dalam surah al-Nisa’ (4:124) yang bermaksud,

“ Dan sesiapa yang mengerjakan amal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk syurga, dan mereka pula tidak akan dianiaya (atau dikurangkan balasannya) sedikit pun”.

Oleh yang demikian, ternyata terdapat kesamaan atau kesetaraan antara lelaki dan perempuan dari aspek tanggungjawab dan juga peluang serta potensi untuk membuat kebajikan dan kebajikan dam kehidupan ini.

Selain dari itu, menurut M. Quraish Shihab (2006), kekuatan akidah merupakan iman dan ia adalah keyakinan. Mereka yang mantap imannya adalah mereka yang membuktikan pengakuan iman dengan perbuatan sehingga apabila disebut nama Allah gentar hati mereka kerana sedar tentang kekuasaan Allah, dan antara wanita yang telah digambarkan mempunyai kekuatan akidah dan imannya kepada Allah ialah Ummu al-Darda’ yang pernah menggambar ke getaran hatinya ketika mengingati Allah dengan katanya, “ke getaran hati, serupa dengan terbakarnya jerami, tidakkah anda mendengar suara getaran? Orang yang ditanya, menjawab: Ya, ketika engkau mendapat perkara itu dalam hatimu, maka berdoalah kepada Allah (dan Alah akan menggantikannya dengan ketenangan”.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .