Sunday, September 4, 2011

ERTI PERSAHABATAN




Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Syawal yang baru berlalu sebenarnya banyak mengajar kita, dan salah satu yang mungkin dapat mengajar diri kita ialah tentang erti persahabatan. Dalam perkara ini pepatah arab ada menyebut, “pilihlah sahabat sebelum bermusafir dan jiran sebelum membina rumah”.

Selain dari itu dalam kitab Ahasin al-kalim syarah al-Hikam (1/322-326) ada menukilkan yang bermaksud, “ janganlah kamu bersahabat dengan orang yang mengutamakan dirinya daripada dirimu, maka sesungguhnya tabiatnya jahat, dan janganlah bersahabat dengan orang yang mengutamakan diri kamu daripada dirinya, maka sesungguhnya ia jarang kekal, dan bersahabatlah dengan orang yang sentiasa mengingatkan kita kepada Allah SWT. Sesungguhnya Allah SWT mengkayakannya dengan dia apabila bersama, dan Dia mengantikannya apabila tiada. MengingatiNya merupakan cahaya hati dan penyaksianNya merupakan kunci-kunci segala ghaib”.

Oleh itu marilah kita membina persahabatan yang baik dan hindarkan permusuhan sesama kita dan mengambil iktibar dari kata-kata seorang pujangga, “ percayalah pada diri sendiri dan jangan bergantung kepada orang lain. Anggaplah bahawa mereka menjadi tanggungan diri kita dan bukan diri kita yang menjadi tanggungan mereka dan Allah SWT yang bersama dengan diri kita. Jangan tertipu dengan orang yang selalu berfoya-foya”.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .