Sunday, September 25, 2011

TERIMA KASIH DAN SETINGGI PENGHARGAAN



Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Semalam 22 September 2011 (Sabtu)telah mencatatkan satu lagi sejarah buat diri penulis, kerana pada hari tersebut penulis telah menerima Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dalam Konvokesyen UKM kali 39 yang telah disempurnakan oleh Canselor UKM Tuanku Mukriz bin Tuanku Munawwir yang juga Yang Di Pertuan Besar Negeri Sembilan.

UKM juga terus mencatat sejarah kerana berjaya melahirkan kelulusan PhD yang teramai di antara IPTA di Malaysia kerana seramai 286 graduan PhD telah dianugerahkan ijazah Doktor Falsafah pada tahun ini.

Bagi Fakulti Pengajian Islam seramai 14 orang graduan telah berjaya, tetapi hanya tiga orang yang dapat hadir pada hari bersejarah tersebut kerana kebanyakan graduan FPI yang lulus itu adalah pelajar luar negara, dan selain dari itu juga rakyat tempatan yang berjaya meraih PhD pada tahun ini hanya tiga orang sahaja. Ini sesuatu yang perlu dilihat secara serius kerana tidak ramai ustaz atau ustazah yang terus berminat untuk pelajar sampai ke Peringkat PhD, sedangkan kitalah yang selalu bersyarah tentang kelebihan dan keperluan menuntut ilmu. Untuk itu, para ustaz dan ustazah mari kita ramaikan lagi ilmuwan dan tidak sekadar retorik.

Dalam kesempatan ini penulis ingin merakamkan ucapan terima kasih dan setinggi penghargaan kepada keluarga, guru-guru, rakan-rakan yang telah sama-sama mendoakan dan memberi perangsang kepada penulis untuk berjaya dalam pengajian.Ucapan terima kasih dan penghargaan juga ditujukan kepada Angatan Tentera Malaysia dan Kementerian Pertahanan atas tajaan biasiswa melalui Skim Pengajian Tinggi Tentera Darat,KAGAT serta semua pihak yang membantu dan menyokong. Terima kasih dan semoga semuanya mendapat keberkatan dari Allah.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .