Friday, September 2, 2011

MELAKUKAN YANG TERBAIK



Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Dalam sebuah hadis Rasulullah yang dikategorikan sebagai Jawami’ al-kalim ( hadis pendek yang mengandungi banyak makna) seperti sebuah hadis yang bermaksud, “ Allah mewajibkan kebaikan dalam segala hal”. Hadis ini membawa maksud dan perintah agar umat Islam melakukan kebaikan dalam seluruh aktiviti sama ada dalam skala mikro ataupun makro. Oleh demikian sudahkah kita merancang untuk program atau aktiviti untuk hari ini. Kebaikan adalah mencakupi seluruh kehidupan.

Jika diri kita seorang pelajar, jadilah seorang pelajar yang berprestasi tinggi, jika kita seorang guru, adakah kita telah memberikan pengajaran atau bimbingan yang terbaik kepada anak murid atau pelajar? Jika kita seorang pegawai, adakah kita telah mencapai tahap piawaian profesionalisme yang tinggi dan mampu mempertahankan tahap profesionalisme itu dalam tempoh seminggu? Mengapa kita tidak mencuba. Cubalah kita akan merasakan perubahan yang besar dalam hidup kita ini.

Oleh itu kita perlu menghayati apa yang telah diucapkan oleh salah seorang pemimpin kita, yang antara lain telah menyebut,

“mahu atau tidak mahu, kita mesti berubah. Berubah dari sikap-sikap mazmumah kepada sikap-sikap mahmudah. Berubah daripada kurang mesra kepada mesra, daripada mementingkan diri kepada mementingkan rakyat, daripada malas kepada rajin kerja, berubah daripada kurang berkhidmat kepada suka berkhidmat. Berubahlah, jika tidak, kita rebah”.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .