Sunday, October 16, 2011

MENGKAJI SEMULA PENDEKATAN DAKWAH



Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Pendekatan dakwah masa kini perlu ke arah yang lebih profesional. Ini merangkumi aspek dan modul latihan yang mempunyai konsep yang tertentu, merealisasikan prinsip “seek First to understand, then to be understood”, iaitu dengan maksud melakukan penilaian atau assessment kepada golongan sasaran iaitu yang mempunyai pelbagai kategori, pangkat dan juga karakter atau pun pelbagai ragam manusia. Oleh yang demikian dakwah yang hendak disampaikan, perlu bersifat ergonomik, iaitu disiplin sains yang berkaitan dengan design mengikut keperluan manusia, merangkumi teori, prinsip, data dan metode ke arah memanfaatkan secara maksimum kemanusiaan manusia dan sistem secara keseluruhannya.

Selain dari itu, pemantapan pengurusan dakwah ini juga merangkumi aspek pendakwah. Membina kualiti manusia pendakwah amat penting khususnya dari aspek ilmu, maklumat, kemahiran dan sikap. Sekiranya kualiti pendakwah dapat dibina sekali gus ia dapat melahirkan pendakwah yang berdisiplin serta mampu berkomunikasi dengan golongan sasar dengan sempurna serta mampu menghayati konsep ‘hikmah’ dalam dakwah seperti yang telah difirmankan oleh Alah (s.w.t.) dalam Surah al-Nahl (16:125) yang bermaksud, “Serulah ke jalan tuhan-mu (Wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; Sesungguhnya tuhan-mu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk”.

Menurut Ali Yaakub Matondang (2006), pada umumnya tahap dacwah bil-hal masih pada tahap sederhana. Dakwah bil hal sebagai satu manhaj atau pendekatan dakwah sosial (manhaj al-amal ma’a al-jamaah), perlu menjadikan kaedah-kaedah yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w sebagai garis panduan. Terdapat lapan kaedah dakwah sosial yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w iaitu:

a. Komitmen dan jati diri pendakwah (thiqah al-da’iyah).
b. Matlamat dan objektif yang jelas (tahdid al-hadaf).
c. Memahami situasi dan keadaan masyarakat (al-taaruf ala tabi’at al-mujtama’).
d. Penyediaan kepimpinan (tarbiyah qiyadiyah).
e. Penyampaian dakwah secara jelas ( al-ard al-wadih).
f. Menciptakan keunggulan dan daya penarik dakwah (ijad istiqtab hawl al-dacwah).
g. Moral dan akhlak mulia ( al-suluk al-mutabiq li al-mabadi’).
h. Sabar dan tabah menghadapi cabaran ( al-sabr wa al-tahammul).

Kaedah-kaedah di atas merupakan tonggak yang kukuh dalam mengaplikasikan dakwah terutama dalam melaksanakan dakwah bil hal. Selain dari itu dalam pelaksanaan dakwah bil hal ia memerlukan pendekatan yang sesuai dengan keadaan yang dihadapi. Di antaranya ialah pendekatan dalam bentuk berikut:

a. Taui’yah (kesedaran). Ini bermaksud mengarahkan kesedaran agar sumbangan dakwah semakin jelas. Dengan demikian kerja-kerja dakwah menjadi lebih bertenaga, efisien dan produktif, kerana masyarakat atau golongan sasar telah menyedari potensi yang ada serta memiliki orientasi yang jelas dan ini akan memudahkan golongan sasar di arah untuk melakukan kebaikan.
b. Irsyad (bimbingan). Ini bermaksud memberi bimbingan sehingga masyarakat tidak terjebak dalam ranjau-ranjau kesesatan serta berada di jalan yang benar. Mampu menghadapi rintangan secara bermaruah, tidak pesimis dan tidak berputus asa dalam menghadapi sebarang situasi.
c. Himayah (perlindungan). Ini bermaksud memberikan perlindungan terhadap nilai-nilai murni sehingga tidak dicemari oleh tingkah laku menyimpang dan juga memberikan perlindungan kepada golongan sasar dari segala bentuk kezaliman.
d. Tanmiyah (pembangunan). Bermaksud pembangunan dan pengembangan kehidupan masyarakat ke arah kemajuan yang membawa kepada kecemerlangan dan kebahagiaan mental dan fizikal, dunia serta akhirat.

Oleh yang demikian adalah wajar suatu tindakan drastik perlu diambil terhadap kaedah dan pendekatan dakwah yang dilakukan oleh semua organisasi selama ini, kerana tahap penghayatan Islam secara keseluruhannya tidak banyak berubah kerana masih belum mencapai tahap mukmin dan muhsin seperti yang diharapkan dan didambakan oleh kita sebagai pencinta Islam.
________________________________________

Catatan: Tulisan ini telah disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia pada 19 Okt 2011

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .