Sunday, October 30, 2011

TRANSFORMASI DAKWAH



Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Salah satu transformasi dakwah yang perlu disemarakkan ialah Gerakan dakwah Islamiah di peringkat tinggi atau yang disebut sebagai ‘ marhalah mihwar muasasi’ iaitu tahap atau era dakwah aktif dalam pemerintahan negara. Berdasarkan tahap yang telah jauh itu, ia tidak bererti kita perlu meninggalkan tahap atau sejarah yang lama. Memasuki tahap yang baru ini, juga bererti kita akan memasuki era dakwah yang lebih berat, penuh cabaran dan memerlukan komitmen yang lebih kuat dan mantap dalam usaha menyampaikan dakwah. Oleh yang demikian semua isu yang berkaitan dengan dakwah sama ada kecil atau besar perlu ditangani oleh dengan penuh hikmat dan kebijaksanaan.

Bagi menjayakan usaha-usaha dakwah dalam sesebuah negara, Syaikh Abul Rahman Abdul Khaliq (2004) dalam bukunya telah memetik pendapat Syaikh Sayid Sabiq tentang perkara-perkara yang perlu diambil perhatian dalam usaha-usaha pembinaan dan kebangkitan dakwah Islamiah di antaranya:

Pertama: Kebangkitan dakwah sangat memerlukan pemahaman Islam yang menyeluruh. Semangat yang tinggi sahaja tidak mencukupi dan semangat itu juga perlu diiringi dengan pemahaman yang benar dan menyeluruh.

Kedua: Kebangkitan dakwah ini juga memerlukan sistem pengurusan dan pengorganisasian yang baik.

Ketiga: Sistem pengurusan yang baik itu juga memerlukan kepimpinan yang berkesan dan berwibawa. Kesemua sistem itu akan dapat meletakkan berbagai perencanaan dan aturan yang akan menghasilkan dakwah yang berkesan.


. Oleh yang demikian dalam memenuhi keperluan dakwah di tahap yang tinggi ini, semua pihak memerlukan kematangan iman dan takwa serta kematangan ilmu. Bagi memperoleh kematangan iman dan takwa, ia hanya dapat dicapai, apabila kita berjaya menempuhnya. Menurut Said Hawa dalam bukunya al-Mustaklashah yang merupakan syarah atau ulasan dari kitab Ihya Ulumudin oleh Imam al-Ghazali, telah menyenaraikan 13 perkara yang dapat membina kematangan iman dan takwa yang perlu dilaksanakan oleh setiap individu Muslim secara berterusan iaitu solat, zakat, dan infak, puasa, haji, tilawah al-Quran, zikir, tafakur, mengingati mati dan sedikit angan-angan, muraqabah,muhasabah, mujahadah, muaqabah, amar makruf, nahi mungkar, jihad, khidmat dan tawaduk.

Dalam aspek kematangan pengukuhan ilmu pula, tidak ada jalan lain melainkan belajar mendalami ilmu, membaca dan terus belajar sehingga akhir hayat. Proses tersebut perlu diteruskan sehingga mencapai tahap rabbani seperti yang telah firman oleh Allah yang bermaksud,

‘Tidaklah patut bagi seseorang manusia Yang Allah berikan kepadanya Kitab agama dan hikmat serta pangkat Nabi, kemudian ia tergamak mengatakan kepada orang ramai: "Hendaklah kamu menjadi orang-orang Yang menyembahku Dengan meninggalkan perbuatan menyembah Allah". tetapi (sepatutnya ia berkata): "Hendaklah kamu menjadi orang-orang Rabbaniyin (yang hanya menyembah Allah Taala - Dengan ilmu dan amal Yang sempurna), kerana kamu sentiasa mengajarkan isi Kitab Allah itu, dan kerana kamu selalu mempelajarinya”. Ali-Imran: 79)

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .