Wednesday, October 26, 2011

HANYA JAUHARI YANG MENGENAL MANIKAM



Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Allah Swt telah berfirman dalam surah az-a-Zumar ayat 9 yang bermaksud,

"Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna”.

Berdasarkan ayat tersebut, tidak ada sesiapa yang dapat menafikan tentang kepentingan ilmu sebagai bekalan dalam perjalanan kehidupan. Ilmu ibarat lampu yang menerangi kegelapan malam ketika berjalan di lorong kehidupan. Semakin banyak seseorang itu mempunyai ilmu, maka makin teranglah jalan yang dilaluinya, maka makin besar kemampuannya untuk menyumbang kepada masyarakat.

Sebaliknya bagi mereka yang yang cetek ilmu maka sudah pasti jangkauannya juga pendek. Bukan sahaja orang tersebut tidak mampu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh manusia lain malah dirinya juga mungkin tidak mengenal erti dunia keilmuan, tidak cinta dan suka kepada ilmu juga tidak tahu menghormati orang lain yang mempunyai ilmu malah sering menyindir orang lain agar dirinya dianggap berilmu kerana punyai kedudukan yang sederhana tinggi dalam organisasi. Pepatah Melayu ada menyebut hanya jauhari mengenal manikam. Untuk itu dalam hidup ini kita perlu menghormati orang lain yang punyai ilmu walaupun ilmu yang kita ada tidak menyamai ilmu orang lain. Fikir-fikirkan…

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .