Tuesday, October 11, 2011

MEMBINA HARAPAN




Oleh: Mejar Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Menurut Kamus Dewan, harapan ditakrifkan sebagai mengharapkan sesuatu terjadi dengan lebih baik pada masa akan datang. Selain dari itu ada juga yang mentakrifkan harapan itu adalah sesuatu yang tidak mudah untuk meraihnya. Ungkapan ‘tidak mudah diraih’ adalah dalam bentuk sesuatu perkara yang perlu diusahakan agar perkara tersebut dapat diperoleh.

Dalam hal lain, kita barangkali pernah mendengar orang berkata, “saya masih mempunyai harapan” dan ini boleh dikaitkan dengan kewajipan agama. Firman Allah SWT, yang bermaksud,

”Wahai anak-anakku! pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusuf dan saudaranya (Bunyamin), dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum Yang kafir".( Yusuff 12: 87).

Dalam ayat di atas Allah menyebut kaum kafir kerana mereka adalah golongan yang berputus asa dengan rahmat Allah. Ini bermaksud orang kafir ragu dengan kekuasaan Allah sebagai pencipta alam semesta ini.

Apa yang penting ialah kita tidak menjadi sebahagian dari orang-orang yang mempunyai sifat berputus harapan. Buanglah sikap mudah berputus asa ini dari jiwa kita dan binalah diri kita supaya menjadi manusia yang sentiasa gembira dan ceria walaupun kita sedang mengalami kesusahan dan kepayahan. Serahkan kesemuanya pada Allah dan Allah pasti akan menolong kita.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .