Wednesday, December 5, 2012

MENJALIN PERSAUDARAAN DAN MENGIKIS KEBENCIAN


 Oleh: Dr Burhanuddin Jalal

SIRAH telah mencatatkan banyak kisah tentang erti persaudaraan. Tidak hanya pada zaman Rasulullah SAW tetapi zaman sebelum itu iaitu zaman Nabi Musa A.S , telah tercatat sejarah erti persaudaraan yang mempunyai pengertian yang amat mendalam dan mengesankan jiwa manusia.

Kisah yang berlalu pada zaman Nabi Musa, iaitu kisah Bani Israil dapat menjelaskan kepada kita aspek dan nilai persaudaraan merupakan perkara yang penting. Jika kita menghayatinya kita akan dapat merasakan dan mengambil makna yang mendalam tentang erti persaudaraan!. Firman Allah yang ditujukan kepada Nabi Musa A.S, (Al-Quran, Taha 20; 24-35) yang bermaksud, "Pergilah kepada Firaun, sesungguhnya ia telah melampaui batas".Nabi Musa berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku;Dan mudahkanlah bagiku, tugasku;Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku,Supaya mereka faham perkataanku; Dan Jadikanlah bagiku, seorang penyokong dari keluargaku. Iaitu Harun saudaraku;,Kuatkanlah Dengan sokongannya, pendirianku,, Dan Jadikanlah Dia turut campur bertanggungjawab Dalam urusanku, supaya Kami sentiasa beribadat dan memujiMu, Dan (supaya) Kami sentiasa menyebut dan mengingatiMu; Sesungguhnya Engkau adalah sedia melihat dan mengetahui hal ehwal kami".

Peristiwa hijrah Nabi Muhammad SAW dan beberapa orang sahabat telah memberikan cahaya dan sinar kepada Islam. Yatrib telah bertukar nama menjadi Madinah al-Munawarah (kota yang bercahaya). Ini adalah kerana peristiwa hijrah telah dapat mempersaudarakan kaum Ansar dan Muhajirin. Nilai-nilai persaudaraan antara keduanya saling mantap walaupun kaum Yahudi berusaha untuk memecah belah atau merenggangkan ikatan persaudaraan yang telah dibina itu.

Terdapat beberapa ayat al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah SWT khusus berhubung dengan erti persaudaraan dan berlapang dada. Firman Allah SWT, “Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu Dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya” (Al-Quran, Ali-Imran 3: 103).

_____________ Sebahagian dari Rencana yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama Berita Harian pada 4 Disember 2012.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .