Monday, August 17, 2009

MENGHAYATI PENGERTIAN IHSAN

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Ramai di kalangan kita yang telah menghadiri program ESQ yang dipopularkan oleh pakar motivasi dari negara jiran. Penekanannya adalah untuk menghayati 1 rukun ihsan 6 rukun iman dan 5 rukun Islam. Apa itu ihsan?
Ihsan merupakan tahap kesempurnaan dalam akhlak Islam, tetapi akhlak ini telah mulai hilang dari akhlak kita. “Ihsan itu ialah bahawa "kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya, tetapi jika kamu tidak melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia melihat kamu." (Pengertian berdasarkan hadis riwayat Muslim daripada Umar bin Khattab) Yakni, mengabdikan diri kepada Allah hendaklah dengan perasaan seolah-olah anda melihat-Nya dan jika anda tiada perasaan melihat kepada-Nya, maka hendaklah anda merasa bahawa Allah melihatmu. Maksudnya: ikhlas dalam beribadah atau ikhlas melaksanakan Islam dan Iman.

Melakukan perubahan bukanlah sesesuatu yang mudah seperti memetik suis lampu dan perubahan akan berlaku dengan pantas. Perubahan adalah sesuatu yang sukar dan ia memerlukan kesungguhan untuk mengubah sesuatu perkara yang diperlukan. Meskipun bukan mudah tetapi ia boleh dilakukan dan bukanlah sesuatu mustahil.

Ayat dan dalil tentang ihsan

Firman Allah SWT yang bermaksud,

“Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. ia mengajar kamu (dengan suruhan dan laranganNya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhiNya”.

” Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik;


”Dan (Tuhan menerangkan pula kehinaan ahli neraka dengan firmanNya): ahli neraka menyeru ahli syurga (dengan berkata): "Limpahkanlah kepada Kami sedikit dari air atau dari rezeki (makanan) yang telah dikurniakan Allah kepada kamu". mereka (Ahli syurga) menjawab: "Sesungguhnya Allah telah haramkan kedua-duanya atas orang-orang kafir".




”Tidaklah patut bagi penduduk Madinah dan orang-orang yang di sekeliling mereka dari orang-orang "A'raab" ketinggalan daripada (turut berperang bersama) Rasulullah; dan tidaklah patut mereka mengasihi diri mereka sendiri dengan tidak menghiraukan Rasulullah. Yang demikian kerana Sesungguhnya (Tiap-tiap kali) mereka merasai dahaga, dan merasai penat lelah, dan juga merasai lapar (dalam perjuangan) pada jalan Allah; dan (Tiap-tiap kali) mereka menjejak sesuatu tempat yang menimbulkan kemarahan orang-orang kafir; dan juga (Tiap-tiap kali) mereka menderita sesuatu yang mencederakan dari pihak musuh - melainkan semuanya itu ditulis bagi mereka: (pahala) amal yang soleh. Sesungguhnya Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya”.







”Sebenarnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh sudah tetap Kami tidak akan menghilangkan pahala orang-orang yang berusaha memperbaiki amalnya”.



Ternyata Allah memberikan ganjaran yang terbaik dalam melakukan kerja-kerja kebajikan. Seseorang yang melakukan kebajikan akan merasakan keakraban dengan Allah SWT dan rahmat Allah amat dekat dengan mereka. Firman Allah yang bermaksud,

“Untuk orang-orang yang berusaha menjadikan amalnya baik dikurniakan Segala kebaikan serta satu tambahan yang mulia dan air muka mereka pula (berseri-seri) tidak diliputi oleh sebarang kesedihan dan kehinaan. mereka itulah ahli syurga, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya”

Kepercayaan diri yang semakin hilang

Ihsan merupakan komponen yang meliputi aspek pengetahuan, pengurusan, orientasi dan sistem. Banyak aspek yang perlu dipenuhi untuk menjadi yang terbaik. Pada hari ini terdapat banyak barang-barang tempatan di pasaran dan kita terdapat juga barang-barang import. Kita sudah tidak lagi membeli barang-barang yang diimport. Mengapa perkara ini berlaku? Kita sudah kehilangan kepercayaan terhadap barang-barang import dan lebih percaya kepada barang-barang tempatan. Sesungguhnya barang-barang tempatan telah mencapai piawaian dan mutu yang telah memenuhi kepercayaan, kehendak dan cita rasa kita. Ternyata ini telah menepati apa yang Allah telah perintahkan.


Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa Yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa Yang ada pada diri mereka sendiri.

Oleh yang demikian, kita perlu menjadi yang terbaik dan menjadi profesional dalam kegiatan dan urusan kerja yang dilakukan sehingga umat akan bangkit menjadi cemerlang, gemilang dan terbilang serta menepati Penunjuk prestasi utama (key performance index - KPI) yang telah ditetapkan.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .