Saturday, August 22, 2009

1MALAYSIA 1UMAT

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Perdana Menteri Malaysia dan kerajaan kini sedang melaksanakan kempen 1Malaysia yang mempunyai matlamat ke arah membina perpaduan dan kekuatan yang unggul di kalangan sluruh rakyat Malaysia. Namun bagi kita umat Islam satu aspek yang perlu turut dilakukan dalam menjayakan matlamat 1Malaysia ini ialah membina kesatuan umat Islam. Kesatuan umat Islam mesti dikembalikan. Pernah kita membayangkan bahawa umat Islam akan bersatu kembali dan mempunyai kekuatan jiwa yang satu? Untuk itu kita perlu melakukan perubahan dalam diri kita dan tidak lagi bersikap ego dan mementingkan diri sendiri semata-mata. Ini adalah kerana Islam merupakan agama yang menyatukan ummah yang berteraskan keesaan dan ketauhidan Allah SWT. Di samping itu terdapat empat teras yang dapat menyatukan umat Islam.

Pertama: Kesatuan umat. Ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud,
”Sesungguhnya agama Islam Inilah agama kamu, agama yang satu asas pokoknya, dan Akulah Tuhan kamu; maka Sembahlah kamu akan daku”.



”Dan Sesungguhnya agama Islam ini ialah agama kamu - agama Yang satu asas pokoknya, dan Akulah Tuhan kamu; maka bertakwalah kamu kepadaKu”.


Kedua: Mencintai negara atau tanah air. Mencintai negara atau tanah air adalah sebahagian dari iman. Ketika Rasulullah SAW hendak meninggalkan Makkah, Baginda memandang kota Makkah dengan mata yang berlinang dan seterusnya Baginda bersabda yang bermaksud,

“ Sesungguhnya engkau adalah tanah yang paling aku cintai. Andai kata penduduknya tidak mengusir aku, tentu aku tidak akan meninggalkan mu selamanya”

Ketiga : Keluarga. Allah SWT menyuruh kita berbuat baik kepada ibu bapa, kaum keluarga dan sentiasa menjaga hubungan silaturahim dengan keluarga dan adik-beradik.

Keempat: Jiran tetangga. Dalam perkara ini Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud,


“ Jibrail sentiasa mengingatkan dengan jiran, hingga aku mengira ia menjadi ahli waris sepeninggalanku”

Berdasarkan empat teras yang sebutkan iaitu umat, tanah air, keluarga dan jiran ia merupakan teras yang rapat dan saling berkaitan. Oleh yang demikian, mengapakah umat Islam masih saling berpuak- puak. Apakah disebabkan perkara-perkara tersebut kita saling bercakaran dan masih dengan keegoan masing-masing? Ini berbeza dengan masyarakat Eropah yang bersatu di bawah kuasa ekonomi EU, bersatu dalam mata wang Euro dan penggunaan visa yang sama. Bahkan mereka menamakan negara-negara mereka dengan Kesatuan Eropah. Ternyata negara-negara Barat telah melakukan prinsip-prinsip perubahan dan mengembangkannya. Walaupun negara Barat masih berbeza dalam beberapa hal, tetapi Barat telah mendapat tempat dan kedudukan yang dihormati di kalangan negara-negara di dunia di atas usaha-usaha yang telah mereka lakukan.

Sementara itu kita masih disibukkan dengan kepentingan individualistik. Generasi muda sentiasa berfikir untuk membebaskan diri dari kongkongan keluarga. Mereka hanya bergaul dengan rakan-rakan sebaya dan dalam kelompoknya sahaja atau duduk di hadapan komputer tanpa berinteraksi atau berkomunikasi dengan orang lain atas nama tidak mahu diganggu atau mengganggu orang lain. Begitulah sikap egoisme yang berlaku d kalangan umat Islam dan generasi muda Islam pada hari ini. Sesungguhnya Islam menentang sikap egoisme yang tidak membawa faedah kepada umat dan kemajuannya.

1 comment:

Anonymous said...

selamat menyambut ulangtahun kemerdekaan negara ke 52 dan semoga umat mlayu Islam terus bersatu dan berpadu.

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .