Tuesday, May 11, 2010

TINGKAH LAKU MENGGAMBARKAN AKHLAK

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Dalam sebuah buku yang berjudul Pendidikan Islam di Malaysia, Prof. Dr. Hassan Langgulung (1987) berpendapat bahawa nilai-nilai Islam dalam diri seseorang mempunyai dua fungsi yang saling bergantung di antar satu sama lain iaitu sebagai hasil pembelajaran dan sekali gus sebagai sebahagian dari proses pembelajaran tersebut. Pada masa yang sama tahap penghayatan Islam dalam sesuatu aspek turut memberi kesan terhadap penghayatan Islam yang lain.

Pandangan yang sama juga telah dikemukakan oleh para sarjana Islam seperti Imam al-Ghazali, Hassan al-Banna, al-Ahwani, As-Syatibi, Muhammad al-Ghazali dan Syed Muhammad Naquib al-Attas yang menyatakan bahawa asas penghayatan Islam harus bermula dari penghayatan tauhid, ibadah, akhlak dan syariat dalam kehidupan Muslim. Sebaliknya berleluasanya segala gejala keruntuhan akhlak, moral dan tingkah laku buruk pada asasnya adalah berpunca dari rendahnya tahap keimanan dan penghayatan Islam dalam diri seseorang (Zakaria Stapa : 1999).

Perlu dijelaskan juga bahawa umumnya tahap akhlak seseorang itu adalah bersangkutan dengan pengetahuan, tasawur, perasaan dan amalan Islam yang asas dan setiap insan Muslim perlu mengetahui dengan baik. Dr. Salah al-Sawi (1995) dalam kitabnya, “Ma la yasuhu al- Muslim jahluhu’ menyatakan ada beberapa perkara yang tidak diberi kelonggaran bagi setiap Muslim untuk tidak mengetahuinya, perkara itu adalah yang berhubung dengan akidah dan ibadat. Jelas sekali penghayatan Islam itu perlu merangkumi segala aspek dan ini telah difirmankan oleh Allah SWT yang bermaksud,

“Wahai orang-orang Yang beriman! masuklah kamu ke dalam agama Islam (dengan mematuhi) Segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; Sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata".

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .