Thursday, September 16, 2010

SELAMAT HARI ATM KE 77'- Komitmen kami, keyakinan anda'

OLEH: MEJAR BURHANUDDIN ABDUL JALAL

Hari ini 16 September 2010 adalah hari ATM ke 77 dengan tema 'Komitmen kami, keyakinan anda' . Salah satu aspek penting dalam organisasi ATM ialah anggotanya atau yang disebut sebagai modal insan.

oleh yang demikian, membangun modal insan dalam erti kata sebenar amat berkait rapat dengan membangunkan potensi manusia secara menyeluruh sebagai khalifah Allah. Untuk itu manusia hendaklah berilmu dan menghayati ajaran Islam yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w.) secara menyeluruh dalam kehidupan. Pembangunan sumber manusia dalam Islam adalah proses untuk membina insan yang terbaik dan berguna kepada diri, masyarakat dan negara. Dalam konteks ini anggota ATM sebagai salah satu cabang benteng pertahanan negara perlu dibangunkan supaya menjadi insan yang bertakwa. Dalam hal ini Dato’ Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi Menteri Pertahanan Malaysia pernah menyatakan:

“Tanpa modal insan serta bersemangat waja, belum tentu organisasi besar seperti ATM dapat mengekalkan keselamatan dan kedaulatan negara hingga mendapat pengiktirafan antarabangsa. Sebagai pasukan beruniform sudah pasti rakyat melihat ATM sebagai sebuah organisasi yang mempunyai warga berkualiti, berdisiplin, berketerampilan, berkemahiran dan berpengetahuan tinggi” (Utusan Malaysia 2009, 16 September).

Perkara ini telah diperkukuhkan lagi dengan rancangan pembangunan strategik jangka panjang ATM atau Fourth Dimension Malaysia Armed Forces (4D MAF). Dalam hal ini, Panglima Angkatan Tentera (PAT), Jeneral Tan Sri Dato' Seri Azizan Ariffin telah menjelaskan ,

“Angkatan Tentera Malaysia telah memasuki dimensi keempatnya atau fourth dimension Malaysia Armed Forces iaitu era transformasi yang bercirikan keupayaan bersepadu dan keupayaan pelbagai dimensi. keadaan ini akan membolehkan Angkatan Tentera Malaysia beroperasi secara bersama serta dapat membina kesan sinergi yang optimum. ciri-ciri utama yang disasarkan oleh angkatan tentera Malaysia dalam era transformasi adalah kebersamaan, cegah rintang dan versatil yang diyakini akan membolehkannya menangani segala cabaran dalam sebarang situasi konflik masa hadapan dengan lebih mantap lagi berkesan. pada hemat saya, evolusi transformasi keupayaan angkatan tentera Malaysia ini perlu di perkasa secara menyeluruh yang bukan sahaja tertumpu kepada aspek penstrukturan organisasi dan perolehan aset-aset tempur berteknologi canggih, malahan membudayakan nilai teras yang berwibawa, kepimpinan berintegriti dan pembangunan modal insan yang berkualiti”(http://maf.mod.gov.my).

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .