Saturday, September 11, 2010

PATUH KEPADA PEMERINTAH ADALAH SATU KEWAJIPAN

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

SELAMAT idil fitri dan semoga kita sentiasa mendapat keberkatan dan rahmah dari Allah. Beberapa hari lalu ada kumpulan yang telah menyambul idil fitri lebih awal dan tidak mengikut ketetapan yang telah ditentukan oleh pihak pemerintah. Mengapa jadi begitu. Dalam hal ini Allah telah berfirman dalam Surah al-Nisa’ (4:59) yang bermaksud, “Wahai orang yang beriman, Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Qur’an) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat, yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya”.

Para ulama tafsir seperti Ibn Kathir, Imam al-Qurtubi dan Jalalain, memberikan makna yang pelbagai dalam mentafsirkan ’ulil amri’. Jika digabungkan makna-makna tersebut maka ulil amri menepati apa yang telah disabdakan oleh Nabi Muhammad (s.a.w.), “Barang siapa yang mentaati aku, sesungguhnya ia telah mentaati Allah dan barang siapa yang menderhaka aku, sungguhnya ia telah menderhaka Allah dan barang sesiapa yang mentaati amir aku ia telah mentaati aku, dan sesiapa yang menderhaka amir aku, ia telah derhaka aku”. (Bukhari dan Muslim, Mausuaat al-hadis al-syarif al-kutub al-sittah: 2000).

Dari maksud hadis di atas jelaslah bahawa yang dimaksudkan dengan ulil amri ialah amir dan amir itu ialah penguasa yang mesti dipatuhi. Namun demikian sebagai berteraskan Islam ketaatan dilakukan dengan jika selari dengan kehendak Islam dan apabila bertentangan dengan kehendak Islam ia dilarang untuk ditaati seperti sabda nab yang bermaksud, “Tidak wajib mentaati pemimpin yang menyuruh melakukan maksiat”. (Mausuaat al-hadis al-syarif al-kutub al-sittah: 2000)

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .