Wednesday, September 22, 2010

SYARAT PATUH KEPADA PEMIMPIN

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Setiap pengikut mesti taat kepada pemimpinnya. Walau bagaimanapun patuh dan taat ini hendaklah dilaksanakan selama mana seseorang pemimpin itu berada di landasan Islam yang betul dari segi matlamat, tindakan dan pengurusan peribadinya. Prinsip ini boleh dirumuskan dari pelaksanaan solat berjemaah, di mana makmum (pengikut) tidak perlu mengikuti imam (pemimpin) yang tidak mengikut rukun-rukun solat. Rasulullah (s.a.w.) bersabda yang bermaksud,
“Wajib ke atas setiap orang Islam mendengar dan mematuhi (perintah ketua/pemimpin) di dalam perkara-perkara yang disukai atau dibencinya, selagi tidak disuruh mengerjakan maksiat. Apabila disuruh mengerjakan maksiat tidak lagi ia diwajibkan mendengar dan taat”.

Ulama menggariskan tiga keadaan mewajibkan pengikut patuh dan taat kepada pemimpinnya iaitu:

i. Pemimpin yang melaksanakan ajaran Islam.
ii. Pemimpin yang adil dalam pengurusan dan tindakan terhadap semua orang.
iii. Pemimpin yang tidak menyuruh melakukan perkara jahat atau maksiat. Rasulullah (s.a.w.) telah bersabda yang bermaksud: “Kamu tidak ada hak untuk mentaati orang yang tidak taat kepada Allah (s.w.t.)”(Hanbal 2000).

Sebagai tanda kepatuhan dan ketaatan, menghormati pemimpin yang akan membawa pada kehebatan dan keagungan yang sepatutnya. Sifat ini akan membawa kepada kecemerlangan sesebuah organisasi dan keamanan serta kedamaian sesebuah negara. Firman Allah (s.w.t.) dalam Surah al-Nisa’ (4:59):

Maksudnya: “Wahai orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Qur’an) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat, yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya”.

2 comments:

Anonymous said...

isi kandungan yg menarik..mohon share =)

Anonymous said...

Menarik. Mohon share.

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .