Sunday, May 22, 2011

PSIKOLOGI DAKWAH


Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Salah satu bidang yang perlu dipelajari dan dihayati sebagai satu medium untuk menjayakan usaha dakwah ialah psikologi dakwah. Kita perlu memahami psikologi golongan sasaran dakwah. Kegagalan memahami aspek ini akan menyebabkan bukan sahaja usaha-usaha dakwah gagal mencapai matlamatnya tetapi juga menyebabkan berlakunya penolakan terhadap usaha dakwah yang dilakukan. Ilmu psikologi penting supaya kita dapat menguasai, memahami dan menyelami sanubari golongan dan sasaran dakwah kita. Dengan itu, membolehkan kita berinteraksi dan mendekatkan diri dengan mereka.

Psikologi merupakan salah satu daripada cabang ilmu sains kemanusiaan mengenai sikap, tingkah laku, kelakuan, perwatakan, pemikiran, perasaan dan sifat-sifat kognitif yang ada pada manusia serta dalam sesebuah masyarakat atau kelompok manusia. Takrifan ini adalah secara umum dan terdapat beberapa pakar dan ahli psikologi telah memberikan beberpa takrifan secara jelas berkaitan dengan maksud psikologi ini. Namun penulis tidak bermaksud untuk menulis semua maksud dan pengertian psikologi berdasarkan ilmuwan dalam bidang psikologi seperti Gustav Fechner, George A. Miller, Fillmore H. Sanford, Percival M. Symonds dan lainnya.

Tetapi apa yang penting bagi kita sebagai pendakwah atau pendokong dan pemimpin organisasi dakwah, adakah telah menggunakan pendekatan psikologi dakwah ini untuk meningkatkan usaha-usaha dakwah yang dilakukan atau telah melakukan kajian mengapa dakwah kita sering di pertikai oleh golongan sasaran. Mari kita fikirkan bersama dan bersama melaksanakannya.

1 comment:

Anonymous said...

pemahaman terhadap psikologi dakwah dan pendedahan di kalnagan para uistaz amat penting, tetapi masalahnya ramai di kalngan ustaz yang enggan mempelajari ilmu-ilmu yang bedasarkan teori Barat. Mengapa agaknya?

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .