Saturday, May 28, 2011

DAKWAH: MENJADI PEGAWAI PEMASARAN YANG BAIK


Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Untuk seorang pendakwah yang baik, kita perlu bertindak seumpama pegawai pemasaran yang berminat memasarkan produk. Sebagai seorang pegawai pemasaran kita seharusnya membuat persiapan diri yang baik. Antara ciri-ciri pegawai pemasaran yang baik adalah :]

1. Mesra pelanggan
2. Mempunyai PR baik
3. Mempunyai kemahiran persuasif tinggi
4. Mempakejkan persembahan produk menjadi baik (walaupun kadangkala produknya buruk)
5. Product Knowledge yang baik

Dalam kes sekarang, terutamanya para pendakwah muda selalu lupa untuk perlu menjadi seperti pegawai pemasaran yang baik. Sudahlah muka tak tahu senyum. Pakaian yang dipakai menakutkan sesiapa yang mendekati, coklat, kelabu, hitam menjadi warna rasmi. Kalau berpakaian terang dikatakan tidak ‘thiqah’. Bagaimana orang ingin dekat dengan Islam sebab masing berpandangan Islam ini bersifat elitis hanya orang tertentu sahaja.

Kesemua ini perlu diubah agar Islam ini dilihat agama ‘uptodate’. Agama untuk semua. Cara berpakaian, cara bercakap, cara mendekati ‘mad’u', cara mengorganisasikan persatuan ataupun aktiviti yang mengambil kira semua tak kira kaum dan agama. Ini yang perlu ditonjolkan dalam cara Islam sebenar. Bukanlah kita mahu menukar semua sekali sistem kepercayaan jemaah dalam kampus. Cuma perlu ada perkembangan dan perubahan.

Islam adalah jenama yang baik dengan rangkaian produk terbaik. Cuma apabila pendakwah ataupun orang agama tidak berjaya menjadi pegawai pemasaran terbaik ini menyebabkan kita tidak dapat menjual Islam kepada sasaran.

Dalam pengalaman kita sebagai pengguna, terdapat produk yang buruk tetapi, ia boleh dijual dengan baik di pasaran. Kadangkala kita blihat barangan yang bertaraf taraf picisan sahaja tetapi orang ‘beli’ juga sebab pemasaran yang baik. Inilah bezanya kita dengan para pendakwah agama lain. Produk mereka tidak dapat melawan produk Islam. Namun begitu usaha dakwah yang bersesuaian dengan spesifikasi citarasa semua golongan menyebabkan mereka berjaya berbanding Islam. Slogan ‘Christ Is Love’, ‘Buddhist Is Serenity’ dan pelbagai lagi menjadikan ia agama menarik bagi didekati.

Untuk itu kita sekarang perlu berubah. Berubah menjadi pegawai pemasaran yang baik. Sediakan diri dengan pengetahuan dan kemahiran yang perlu sebagai pegawai pemasaran terbaik. Ayuh kita pacu kembali kegemilangan Islam masa silam.

* disesuaikan dengan ceramah oleh En Fauzul Naim dari PTS Publishing.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .