Tuesday, May 17, 2011

GENERASI PEMBINA UMAT


Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Mengeluh terhadap masalah dan cabaran yang dihadapi bukanlah Jalan penyelesaian yang efektif. Begitu juga dengan nostalgik terhadap kecemerlangan masa lampau tidak pula menjamin masa depan yang lebih baik. Terlalu pesimistik terhadap masalah yang dihadapi sekarang dan masa hadapan juga tidak menguntungkan.

Untuk itu umat Islam perlu tabah dalam melihat realiti kini, mengambil iktibar daripada sejarah lalu, serta yakin untuk membina masa depan yang lebih cemerlang. Untuk tujuan itu, beberapa perkara yang perlu dilakukan sama di peringkat individu, negara, rantau dan umat serta dunia secara keseluruhan.

Sebelum berbicara di peringkat yang lebih besar, kemungkinan di peringkat individu, kita boleh menyumbangkan sesuatu, sekaligus dapat memberikan kesan kepada aspek yang lebih besar. Untuk membina umat yang berkualiti, setiap individu perlu disedarkan bahawa membina diri dengan nilai-nilai yang telah memberi kekuatan sebelum, kini dan selamanya iaitu Islam. Islam wajar difahami , diyakini serta diamalkan seutuh dan setulennya.

Perkara-perkara asas yang bersifat fardu ain, persoalan akidah juga kepercayaan ibadat serta amalan, akhlak dan keperibadian perlu diperkukuh. Akidah umat perlu disuburkan dengan ilmu dan kefahaman yang benar-benar mantap. Barulah umat yang lahir itu akan mampu berhadapan dengan pelbagai cabaran.

Kemantapan akidah dan juga ibadat yang sahih perlu dihiasi pula dengan akhlak serta peribadi mulia. Maka akan lahirlah individu yang menghiasi diri dengan sifat-sifat mahmudah yakni sifat terpuji seperti ikhlas, istiqamah, sabar, bertawakal dan bersyukur. Hasilnya, terhindarlah diri individu tersebut daripada sifat-sifat mazmumah yakni sifat-sifat tercela seperti ujub, sombong, khianat, kufur, zalim dan tamak.

Individu yang baik pula perlu dibimbing dengan ilmu yang mantap. Ilmu tersebut sepadu dan seimbang sama ada yang bersifat fardu ain ataupun fardu kifayah. Ia perlu dikuasai secara mendalam serta berdasarkan pendekatan dan sumber yang benar lagi sahih. Hasilnya bukan sahaja melahirkan manusia yang baik tetapi generasi yang boleh memainkan peranan dengan berkesan dan bermakna dalam pembinaan masyarakat, ketamadunan umat serta warga dunia sejagat.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .