Sunday, June 19, 2011

JAUHI MAKSIAT



Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Bagaimanakah kita boleh menghindari atau menjauhi maksiat? Untuk itu kita memerlukan niat dan tekad untuk meninggalkan maksiat. Langkah selanjutnya ialah kita perlu bergaul dengan orang-orang yang soleh, baik, dan juga orang-orang yang mempunyai komitmen dengan ajaran agama iaitu komuniti atau kelompok orang yang beriman.

Selain dari itu kita juga perlu menyibukkan diri kita dengan kegiatan-kegiatan yang dapat manfaatkan kepada Islam, kaum Muslim atau masyarakat setempat. Jika kita sibuk dengan perkara-perkara kebajikan ini, sudah tentu tidak ada masa untuk melakukan perkara-perkara maksiat. Bagaimana mungkin melakukan maksiat, jika diri kita disibukkan dengan amal kebajikan, ketaatan kepada Allah dan seluruh masa dan tenaga kita dihabiskan untuk umat.

Kedua, banyak bergaul dengan orang-orang yang soleh melakukan ketaatan kepada Allah. Ini telah terbukti sebagi satu alternatif untuk menghindari maksiat. Sedar dan ketahuilah bahawa umat tidak akan mampu maju, berubah atau melangkah ke hadapan untuk cemerlang, gemilang dan terbilang jika kita masih tenggelam dalam kemaksiatan.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .