Friday, June 3, 2011

MENGAPLIKASI KONSEP SULH DALAM MENYELESAI KRISIS KEKELUARGAAN


Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Pagi ini (Jumaat 2 Jun) penulis sempat mengikuti ucapan Ketua Hakim Syarie Malaysia, YAA Tan Sri Ibrahim Lembut yang telah menyentuh konsep sulh yang perlu diperluaskan dalam konteks menyelesaikan krisis kekeluargaan yang berlaku di kalangan umat Islam di Malaysia. Seperti yang sedia maklum, krisis kekeluargaan yang kian banyak berlaku akibat dari pelbagai faktor telah menyebabkan sedikit sebanyak pelbagai kesulitan dan kesan negatif kepada para isteri, anak-anak ataupun kaum keluarga.

Sulh adalah perkataan Arab secara literalnya ia bermaksud saling berdamai. Secara jelasnya sulh mengikut penggunaan umum bermaksud perdamaian dan sentiada menjurus ke arah kebaikan. Ia juga boleh memberi pengertian baik, selamat dan sejahtera. Daripada segi istilah sulh bermaksud akad yang menamatkan pertikaian secara sukareala atau saling redha meredhai. Ini bermaksud persetujuan bersama atau kerelaan di antara yang mendakwa dan yang didakwa bagi menyelesaikan pertikaian, menjadi asa kepada proses sulh. Dalam konteks ini, sulh tidak akan dicapai , jika kedua-dua pibak yang bertikai tidak bertolak ansur dan mementingkan kehendak masing-masing.

Bagi memastikan segala perundingan berjalan dengan lancar organisasi perlu mebina dan melatih para pegawai yang mampu mengendalikan proses sulh yang baik dan ia tidak mampu dicapai dalam tempoh yang pendek. Aspek ilmu, maklumat, pengetahuan, daya intelek, kemahiran dan bersedia untuk memberikan khidnat adalah antara ciri-ciri penting bagi membina pegawai sulh yang berwibawa.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .