Monday, June 13, 2011

POTENSI GENERASI MUDA


Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

16 Mei yang lalu negara telah menyambut hari belia dan salah satu program yang pernah diadakan ialah perhimpunan sejuta belia di Putra Jaya selama tiga hari. Berhubung dengan generasi belia ini ada baiknya kita melihat peluang dan ruang yang besar dimiliki oleh generasi belia dan jika ia tidak digunakan dengan sebaik mungkin, kita akan amat rugi dengan peluang yang ada di depan mata kita.

Untuk melihat dengan jelas peranan belia ini, ada baiknya kita menyorot sirah khususnya dalam perang Badar, kita telah menyaksikan peranan tiga anak muda (Umair bin Abi Waqqash, Muaz dan Muawwaz) termasuk kejayaan pembunuhan Abu Jahal.

Dalam buku Ar-Rahiq Mahtum tulisan Al-Mubarakfuri melaporkan dalam Perang Ahzab terdapat sejumlah 10,000 tentera kafir dalam Perang Ahzab dan jumlah tersebut jauh lebih besar dari jumlah penduduk Madinah termasuk wanita dan anak-anak. Ertinya serangan mereka memang mampu meranapkan Madinah sekaligus. Dalam perang Ahzab itu, sekali lagi peranan tiga anak muda utama dalam merencana kemenangan Islam tanpa melalui pertempuran langsung. Salman dengan idea hebat beliau, manakala Nuaim dan Huzaifah dengan operasi perisikan dan tipu muslihat.

Memang tepat kata Sun Tzu dalam buku The Art of War, "Raja dan panglima yang bijak boleh menewaskan musuh jika mereka bergerak dan mencapai kejayaan melebihi orang biasa kerana mempunyai maklumat awal. Maklumat tersebut tidak dapat diperoleh daripada makhluk halus, dewa atau pengalaman mahupun tilikan nujum. Ia mesti diperoleh daripada orang yang mengetahui situasi musuh."

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .