Wednesday, June 8, 2011

MENGHAYATI PERISTIWA ISRAK MIKRAJ



Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Kini kita telah berada di bulan Rejab dan salah satu peristiwa terpenting dalam bulan Rejab adalah untuk mengingati kembali peristiwa Israk dan Mikraj. Sejauh mana kesedaran kita dalam mengingati dan mengambil iktibar dalam peristiwa Israk Mikraj? Ketika Israk Mikraj inilah, manusia diwajibkan untuk menunaikan solat lima waktu. Solat yang menjadi tiang agama kita, jika dibuat, tertegaklah Islam. Jika ditinggalkan, runtuhlah agama.


‘ Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar’ (Al-Ankabut :45 )

Sesungguhnya solat itu dapat mencegah kita dari melakukan kemungkaran. Andai kita masih lagi melakukan kemungkaran, saya kira itu pastilah silap kita, adakah kita solat tapi tidak khusyuk? Adakah solat kita merupakan solat yang betul-betul mencegah kepada kemungakaran? Ataupun adakah sekadar solat, tanpa adanya penghayatan dan khusyuk. Adakah itu solat yang kita amalkan selama ini dalam hidup kita? Persoalan-persoalan ini sebenarnya tidak memerlukan jawapan betul atau salah, kerana jawapan itu sendiri terletak pada diri kita, dalam iman kita. Kitalah yang mengemukakan soalan, kitalah yang mempunyai jawapannya.

Oleh itu, sempena peristiwa bersejarah Islam Israk Mikraj ini, ingin kita mengajak sahabat-sahabat sekalian berfikir, merenung kembali konsep sebenarnya peristiwa ini. Bagaimanakah kita setiap tahun menghayati Israk Mikraj, adakah kita membawa sebarang perubahan positif kepada diri kita? Hayatilah pengorbanan Rasulullah SAW tercinta, bagaimana beliau sanggup berjuang untuk umatnya. Adakah pengorbanan kita boleh disamakan seperti baginda? Adakah kita mengasihi Rasulullah sebagaimana kita menyayangi kekasih hati? Sama-samalah kita muhasabah kembali diri masing-masing.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .