Thursday, July 7, 2011

BERSATU DAN BINA KEKUATAN


Oleh: Mej Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Keadaan umat Islam pada masa kini agak mencemaskan terutamanya sejak 100 tahun kebelakangan. Berbagai-bagai bencana telah menimpa umat Islam dan yang paling menakutkan sekali ialah wujudnya jurang yang jauh antara hubungan umat Islam dengan Allah SWT. Selain dari itu terdapat juga masalah-masalah lain yang melanda umat Islam, khususnya yang berkaitan dengan masalah akhlak dan moral serta masalah ketandusan ilmu pengetahuan dan juga ketinggalan dari segi kemajuan sains dan teknologi.

Semua penyakit atau masalah tersebut bermula dari masalah sosial dan keruntuhan akhlak di kalangan remaja. Masalah-maslah seperti kegelisahan, tidak bersemangat, putus asa, kecewa, tidak mempunyai matlamat dan juga hilang kepercayaan terhadap diri sendiri. Selain dari itu pengaruh yang kuat terhadap cara hidup seperti orang Barat, turut menguasai pemikiran dan tingkah laku anak-anak muda dan juga sebahagian besar masyarakat. Sehingga umat Islam merasakan mereka adalah umat yang kerdil. Mengapakah keadaan seperti ini terjadi. Oleh yang demikian sewajarnya kita melakukan perubahan dalam diri kita, kerana Allah SWT telah mengingatkan melalui firmannya,


”Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri”.( Al-Quran, Ar-Ra’du 13: 11)


Persoalan pasti timbul di fikiran kita, apa dan bagaimanakah bentuk perubahan yang diinginkan? Jawapan yang pasti ialah perubahan ke arah yang lebih baik. Untuk mencapai perubahan ke arah yang lebih baik, tindakan yang perlu diambil ialah dengan menghayati kembali ajaran Islam yang suci dan murni seperti umat Islam terdahulu yang pernah mencapai kegemilangan kerana menghayati Islam, oleh yang demikian tidak mustahil sejarah akan berulang!

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .