Sunday, July 24, 2011

DAKWAH: HINDARKAN BERSENDIRIAN !



Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Bagaimanakah usaha-usaha dakwah kita? Berjaya atau gagal? Adakah ramainya umat yang mengalami kekosongan jiiwa, bermasalah atau tanpa pegangan agama disebabkan kegagalan usaha-usaha dakwah yang dijalankan? Adakah program tidak berkesan atau faktor pendakwah sendiri? Itulah beberapa persoalan yang perlu kita jawab bersama.

Mengikut Dr Irwan Priyanto dalam bukunya Peribadi dai (2003), salah satu punca kegagalan dakwah adalah disebabkan penyakit yang menyelubungi peribadi pendakwh iaitu melakukan dakwah secara sendirian (infiraadiah). Infaraadiah ini terbahagi kepada beberapa aspek seperti faktor emosi dan dakwah yang berorientasikan tokoh. Daie yang berasa hebat dengan ramai pengkagumnya serta mempunyai kecenderungan untuk meremehkan orang lain kerana merasakan dirinya hebat. Perasaan hebat ini diukur dengan banyaknya undangan ceramah dan ramainya orang yang mendengar berceramahnya. Kesan dari kekaguman terhadap diri sendiri ini akan melahirkan ego diri kerana tidak ada atau orang yang disekelilingnya tidak berani untuk menegur atau menasihati kesilapan yang dilakukan.

Mengikut Dr Iwan Priyanto lagi, kesilapan atau penyakit dakwah infiradi (bersendirian) ini perlu diperbetulkan dengan cara dakwah secara amal Jamaie. Dakwah secara berjamaah atau secara berorganisasi ini akan dapat mengubat penyakit hati serta tidak mementing diri semata-mata dan dakwah yang dilakukan bersama akan mencapai matlamat yang bersama dan ia mampu membina masyarakat berorientasikan perubahan dan pembentukan umat. Marilah terus berdakwah secara berorganisasi dan berjemaah bagi mencapai kejayaan dakwah yang lebih gemilang.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .