Tuesday, July 5, 2011

JOM BERINFAK


Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Dalam kehidupan seharian kita kadang-kadang agak terlalai atau liat dalam berderma, bersedekah atau berinfak. Faktor ini ada kalanya disebabkan kita merasa derma atau sedekah yang ingin diberi itu agak kecil nilainya. Mungkin seringgit dua dan tidak banyak. Mengapa kita merasa demikian? Sebenarnya jumlah sedikit atau banyak bukanlah soalnya. Siapa tahu mungkin sedekah yang bernilai satu ringgit itu lebih besar di sisi Allah SWT daripada seribu ringgit atau mungkin seratus ribu ringgit. Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud,

“Satu dirham lebih dahulu diterima daripada 100 ribu dirham! Seorang lelaki bertanya, mengapa begitu Ya Rasulullah? Rasulullah menjawab, seorang yang mempunyai banyak harta,dia mengambil dari himpunan hartanya 100 ribu dirham, lalu bersedekah dengan hartanya itu, seorang lelaki lain dia hanya mempunyai dua dirham, lalu ia mengambil satu dirham dan memberi sedekah kepada orang lain. Ini adalah menyamai separuh dari hartanya”. Hadis Riwayat Iman an-Nasaie dan Ibn Hibban.

Ternyata Islam tidak pernah memperkecilkan nilaian mana-mana amalan soleh, walaupun kecil nilai atau sedikit kuantitinya. Aspek yang lebih penting ialah roh yang disertakan dengan amalan dan niat yang membangkitkan amalan yang baik. Jika niat yang baik dan matlamat yang murni, Allah akan menerima amalan tersebut dari sebelah kanan dan menggandakan ganjarannya sekalipun dalam bentuk dan kuantiti yang kecil. Semoga kita terus bersemangat dan bersedia untuk berinfak, bersedekah, menderma atau berwakaf dengan penuh keikhlasan. Jom berinfak..

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .