Friday, July 22, 2011

RAMADAN KARIM


Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal


Puasa bukan sekadar lapar dan dahaga, tetapi yang lebih penting ialah kita perlu mengambil iktibar dan pengajaran dari ‘madrasah ramadan’ yang kita semua bakalan lalui beberapa minggu lagi selama sebulan. Kita juga perlu mengambil iktibar dari lapar dan dahaga yang sering dilalui oleh golongan fakir miskin ataupun anak-anak yatim yang tidak mempunyai tempat bergantung. Sikap serta kemurahan hati dan jiwa tidak sekadar terpancar pada bulan Ramadan malah ia perlu diteruskan pada bulan-bulan lain dengan sifat dan peranan kesetiakawanan, saling menghormati dan perasan belas ihsan sesama insan.

Bulan Ramadan merupan waktu yang paling tepat untuk melatih dan merubah akhlak yang buruk kepada yang baik. Merubah akhlak yang buruk bukan mudah dan senang. Ini adalah kerana akhlak yang buruk dan tidak baik itu telah lama bersarang dalam hati dan jiwa. Jika tidak keterlaluan setiap orang pasti mempunyai akhlak atau tingkah laku buruk dalam diri dan jiwa seperti sikap berbohong, penipu, pencuri, suka menyindir, meremehkan orang lain, bersangka buruk atau berbangga dengan diri sendiri (sekadar contoh).

Oleh yang demikian Ramadan adalah waktu yang paling tepat untuk melembut dan membersihkan hati kita dengan sedekah, solat, bacaan al-Quran, dan amalan-amalan yang baik. Sesungguhnya Ramadan juga merupakan ‘sekolah atau madrasah’ yang paling tempat untuk memperbaiki sifat dan perlakuan buruk dalam diri kita serta mampu merubah watak buruk ke watak yang lebih baik. Sesungguhnya kita yakin dan percaya Ramadan terlalu banyak hikmat dan pengajaran yang boleh kita temui dan seterusnya kita serapkan dalam kehidupan dan tidak sekadar di bulan ramadan!

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .