Wednesday, December 5, 2007

Kisah Para Nabi (Karya Asal: Qishash Al-Anbiya)

Kisah Para Nabi (Karya Asal: Qishash Al-Anbiya)
Oleh:
Penerbit:
Jumlah Halaman:
Harga: Ibnu Kathir
Penerbitan Nadi Minda

986
RM75.00



KANDUNGAN

PENDAHULUAN

NABI ADAM ALAIHIS SALAM

NABI IDRIS ALAIHIS SALAM

NABI NUH ALAIHIS SALAM

NABI HUD ALAIHIS SALAM

NABI SOLEH ALAIHIS SALAM

NABI IBRAHIM ALAIHIS SALAM

NABI LUTH ALAIHIS SALAM

NABI ISMAIL ALAIHIS SALAM

NABI ISHAQ DAN YAAKUB ALAIHIS SALAM

NABI YUSUF ALAIHIS SALAM

NABI AYUB ALAIHIS SALAM

NABI SYUAIB ALAIHIS SALAM

NABI MUSA ALAIHIS SALAM

NABI ZULKIFLI ALAIHISSALAM

NABI DAUD ALAIHIS SALAM

NABI SULAIMAN ALAIHIS SALAM

PARA NABI BANI ISRAEL SELEPAS NABI DAUD DAN SEBELUM NABI ZAKARIA ALAIHIS SALAM

NABI ILYAS ALAIHIS SALAM

NABI HAZQIL ALAIHIS SALAM

NABI ILYASA' ALAIHIS SALAM

NABI SAMUEL ALAIHIS SALAM

NABI YUNUS ALAIHIS SALAM

NABI YUSYA' ALAIHISSALAM

NABI ZAKARIA DAN YAHYA ALAIHIS SALAM

NABI ISA ALAIHIS SALAM


PENGANTAR PENTERJEMAH

Apabila diteliti dan dihayati, kami mendapati bahawa penampilan dan persembahan yang dibentangkan di dalam menceritakan kisah sejarah para nabi oleh Ibnu Kathir ini sungguh istimewa dan sangat berbeza dari buku-buku sejarah yang lain, ini kerana pengarang lebih memberi perhatian kepada bidang pentafsiran yang dinukilkan dari ayat-ayat suci al-Quran serta bersandarkan pada hadis-hadis sahih Rasulullah s.a.w. Hal ini menggambarkan betapa keistimewaan yang terdapat pada karangan beliau, dalam membahaskan kisah para nabi, dan pastinya belum ada pengarang yang melakukan sedemikian. Selain itu pengarang juga menampilkan ceritanya dengan bahasa yang mudah difahami dan ringkas. Di sini, pihak kami dapati bahawa hasil kerja yang dilaksanakan menggambarkan suatu penghasilan yang berkualiti, bertepatan dan sepadan dengan orangnya yang telah meletakkan nama baik dan idola para ilmuwan dalam berkarya.

Ketelitian dan sikap berhati-hati pengarang terhadap fakta sejarah dalam membentangkan cerita juga jelas, di mana beliau cuba menghindari dari kisah-kisah yang diada-adakan, sebagaimana banyak terdapat dalam penulisan-penulisan buku-buku Islam kini. Namun, tidak dinafikan terdapat sedikit kisah-kisah sedemikian, sekadar untuk perbandingan. Dengan demikian, para pembaca akan dapat membezakan antara kisah sebenar dengan cerita yang diada-adakan.

Pihak kami telah melakukan sedikit perubahan dari karya asal, iaitu penambahan pada nas al-Quran dan pengajaran serta teladan dari topik-topik yang dibentangkan. Semoga para pembaca dapat memanfaatkan semaksima mungkin dari apa yang telah dilaksanakan ini.

Penterjemah
Ustaz Johari Yaman



Kelebihan Buku Ini
Menceritakan kisah nabi-nabi secara terperinci
Pengarang buku ini merupakan seorang ilmuwan di bidang hadith dan seorang ahli tafsir serta hafaz al-Quran, sehingga beliau mampu menghasilkan karya yang istimewa yang memberi perhatian kepada bidang tafsir.
Buku ini telah disemak oleh penyemak berwibawa, antaranya Dr Gamal Zakaria (koordinator Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Akademik, KUIS), Dr Firdaus Nurulhuda (Pen Profesor, Jabatan Fiqh dan Usul al-Fiqh & Jabatan Pengajian Umum (ilmu-ilmu Asas), UIA), Mejar Burhanuddin Abdul Jalal (Peg Penerbitan Jabatan Kor Agama Angkatan Tentera Malaysia), Dr Adli Hj Yaakub (Pen Profesor Jabatan Bahasa Arab & Sastera UIA), dan lain-lain.

Komen Husnabooks.com
Buku ini wajar dimiliki oleh setiap keluarga kerana isinya yang lengkap dan terperinci. Ibu bapa boleh menggunakan buku ini untuk menceritakan kisah-kisah nabi kepada anak-anak. Buku ini boleh dijadikan rujukan apabila perlu memandangkan pengarangnya merupakan seorang ilmuwan yang menguasai bidang tafsir al-Quran dan hadis. Karya ini cukup diyakini sehingga ia begitu popular di kalangan se

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .