Wednesday, December 5, 2007

KOR AGAMA ANGKATAN TENTERA (KAGAT)

Kor Agama Angkatan Tentera(KAGAT) telah ditubuhkan dengan rasminya pada 16 April 1985. Dengan penubuhan KAGAT ini sekaligus ia merupakan kor yang ke-16 di dalam Tentera Darat Malaysia, tetapi melaksanakan tugas dan peranan mencakupi ketiga-tiga perkhidmatan ATM.

Kesedaran ke arah penubuhan KAGAT dan pengiktirafan peranan KAGAT di dalam ATM merupakan satu semangat, kesedaran dan iltizam kerajaan Malaysia untuk meninggikan syiar dan penghayatan Islam khususnya di dalam ATM. Cogankata Kor ini ialah “BERJUANG BERAKHLAK”

:: PERANAN DAN TUGAS ::

- Merancang, menyelaras dan melaksanakan usaha-usaha dakwah Islamiah dan penghayatan Islam untuk semua pegawai dan anggota dalam ATM.

- Memberi dan mengembangkan pengajaran ilmu-ilmu Islam, khususnya penekanan kepada ketinggian akhlak, sikap dan sifat setiakawan(esprit de corps) di samping memberi kefahaman di dalam erti kata sebenarnya tentang perkhidmatan tentera mengikut pandangan Islam.

- Melaksana dan menguatkuasakan segala peraturan, undang-undang dan hukuman Islam yang telah diputuskan oleh Majlis Agama Islam Persekutuan dan negeri-negeri.

- Memberi bantuan kepada usaha-usaha mempertingkatkan semangat keperwiraan anggota tentera seimbang dengan misi perjuangan ATM.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .