Saturday, June 13, 2009

MENJADI ORANG YANG TERBAIK MENEPATI IBADAH

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Seorang lelaki pernah memberi satu kenyataan yang mengejutkan, katanya, “Alhamdulillah Barat unggul teknologi baru dan banyak mengeluarkan produk yang bermutu tinggi hingga dapat membantu kita melaksanakan ibadat dan solat dengan mudah”. Rakannya bertanya, “mengapa saudara berkata demikian?”. “ Ya, sebab Allah mencipta kita dan menyuruh kita melakukan yang terbaik dan beribadah kepada-Nya". Firman Allah yang bermaksud,

“ Kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat Yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik dan melarang daripada Segala perkara Yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). dan kalaulah ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana Yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada Yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang Yang fasik.

Mengapa kita tidak melakukan yang terbaik?

Dalam hadis-hadis Rasulullah yang dikategorikan sebagai Jawami’ al-kalim ( hadis pendek yang mengandungi banyak makna) seperti sebuah hadis yang bermaksud, “ Allah mewajibkan kebaikan dalam segala hal” . Hadis ini membawa maksud dan perintah agar umat Islam melakukan kebaikan dalam seluruh aktiviti sama ada dalam skala mikro ataupun makro. Oleh demikian sudahkah kita merancang untuk program atau aktiviti untuk hari ini. Kebaikan adalah mencakupi seluruh kehidupan.

Jika diri kita seorang pelajar, jadilah seorang pelajar yang berprestasi tinggi, jika kita seorang guru, adakah kita telah memberikan pengajaran atau bimbingan yang terbaik kepada anak murid atau pelajar? Jika kita seorang pegawai, adakah kita telah mencapai tahap piawaian profesionalisme yang tinggi dan mampu mempertahankan tahap profesionalisme itu dalam tempoh seminggu? Mengapa kita tidak mencuba. Cubalah kita akan merasakan perubahan yang besar dalam hidup kita ini.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .