Tuesday, June 16, 2009

MENJALIN PERSAUDARAAN

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal


POLITIK negara sedang membincangkan kerajaan perpaduan. Pada umumnya perpaduan itu adalah sesuatu yang baik dan dituntut. Persoalannya sekarang adakah perkara tersebut dapat diterima oleh pihak PAS atau UMNO sepenuhnya? Adakah wajar jika seseorang membenci seluruh rakyat bagi sesebuah negara atau sesuatu bangsa? Sebuah negara mendendami sebuah negara lain? Sedangkan kesemuanya adalah umat Islam dan umat Muhammad! Memang agak sukar untuk dipercayai tetapi anda jangan terkejut jika perkara ini benar-benar berlaku. Pada kenyataannya perkara tersebut telah berlaku di kalangan kita umat Islam pada hari ini. Ikatan persaudaraan dan sikap berlapang dada sesama kita telah kian menghilang. Mengapa ini terjadi? Oleh itu kita perlu mengukuhkan kembali ukhuwah, persaudaraan ataupun silaturahim . Kita adalah umat yang satu yang tidak sewajarnya saling benci-membenci terapi sebaliknya sayang-menyayangi, cinta-mencintai dan kasih-mengasihi antara satu sama lain. Kesemuanya ini adalah nilai murni yang dapat mendekatkan kita dan mengukuhkan perpaduan antara kita.

Saudara seiman merupakan rahmat Allah

Dalam sejarah telah mencatatkan banyak kisah tentang erti persaudaraan. Tidak hanya pada zaman Rasulullah SAW tetapi zaman sebelum itu iaitu zaman Nabi Musa A.S , telah tercatat sejarah erti persaudaraan yang mempunyai pengertian yang amat mendalam dan mengesankan jiwa manusia. Kisah yang berlau pada zaman Nabi Musa, iaitu kisah Bani Israil dapat menjelaskan kepada kita aspek dan nilai persaudaraan merupakan perkara yang penting. Jika kita menghayatinya kita akan dapat merasakan dan mengambil makna yang mendalam tentang erti persaudaraan!

Firman Allah yang ditujukan kepada Nabi Musa A.S,yang bermaksud,


"Pergilah kepada Firaun, Sesungguhnya ia telah melampaui batas".Nabi Musa berdoa Dengan berkata: "Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku;Dan mudahkanlah bagiku, tugasku;Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku,Supaya mereka faham perkataanku; Dan Jadikanlah bagiku, seorang penyokong dari keluargaku. Iaitu Harun saudaraku;,Kuatkanlah Dengan sokongannya, pendirianku,, Dan Jadikanlah Dia turut campur bertanggungjawab Dalam urusanku,, Supaya Kami sentiasa beribadat dan memujiMu, Dan (supaya) Kami sentiasa menyebut dan mengingatiMu; Sesungguhnya Engkau adalah sedia melihat dan mengetahui hal ehwal kami".
Bukankah engkau Musa boleh beribadat dan memuji Allah secara bersendirian? Tetapi Musa menyatakan, ” aku merasa lebih selesa bersama anugerah Allah yang amat berharga”.
Firman Allah lagi,


” Allah berfirman: "Sesungguhnya telah diberikan kepadamu apa Yang Engkau pohonkan itu, Wahai Musa!


Untuk itu perlu kita merenungi firman Allah yang bermaksud,

“Dan Kami kurniakan kepadanya dari rahmat kami, saudaranya: Harun, Yang juga berpangkat Nabi”.


Dari ayat-ayat di atas bahawa kita semua adalah sentiasa mendapat sebahagian dari rahmat Allah, oleh yang demikian mengapakah kita tidak menjaga rahmat-rahmatnya? Oleh itu ciptakan dan hayatilah persaudaraan dan perpaduan.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .