Tuesday, September 1, 2009

MEMBINA MATLAMAT HIDUP

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Kita baru sahaja menyambut ulangtahun kemerdekaan negara yang 52 dengan tema ' 1Malaysia Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan'. Setelah 52 tahun Merdeka, ternyata kita telah mengalami banyak perubahan dan kemajuan samada kemajuan fizikal yang dikatakan pembangunan serta kemajuan sumber manusia yang disebut kemajuan modal insan.Semua ini berlaku kerana kita mempunyai matlamat untuk maju dan terus memabangun. Dalam kegembiraan kita meraikan kemerdekaan ini, mari kita menyemak tentang pentingnya matlamat hidup dalam kehidupan ini.

Berikut dicatatkan kisah-kisah insan atau manusia yang hebat kerana meraih kemasyhuran dan keberkatan dalam hidup mereka kerana mempunyai ‘matlamat hidup’ yang jelas dalam diri mereka.

• Seorang ulama yang terlalu letih dan kemudian pengsan. Setelah sedar ia berkata kepada muridnya yang berada di sisi, “tulis cepat masalah ini”. “Wahai imam engkau masih lemah. Masalah apa yang hendak ditulis?”, tanya anak muridnya. “Anakku, mungkin satu perkataan yang kita tulis akan menjadi amat bermakna bagi seseorang Muslim dan dengan itu mungkin kita akan masuk syurga”, kata guru itu.

• Contoh yang lain ialah kisah Umar bin Abdul Aziz. Bagi beliau hidup ini perlu matlamat dan pencapaian sesuatu adalah amat penting. Beliau pernah berkata, “aku adalah seorang yang bercita-cita tinggi. Aku pernah bercita-cita untuk memiliki Fatimah puteri khalifah, dan aku berjaya menikahinya. Aku pernah bercita-cita untuk menjadi gabenor di Madinah dan kemudian aku berjaya menjadi Gabenor Madinah. Aku pernah bercita-cita menjadi khalifah dan aku juga berjaya menjadi khalifah, dan kini aku bercita-cita untuk memasuki syurga dan aku sedang berusaha untuk memperolehnya”.

• Muhammad al-Fatih seorang tokoh yang pemimpin yang telah berjaya menakluki Konstantinapol ketika ia berusia 23 tahun. Untuk berjaya dia terpaksa menyeberangi lautan dan mendaki bukit. Pada usia 15 tahun dia pernah berusaha untuk menawan Konstantinapol tetapi gagal. Beberapa tahun kemudian, dia mencuba lagi tetapi masih gagal dan setelah 8 tahun berusaha dia berjaya menaklukinya. Ini adalah kerana Konstantinapol sentiasa ada dalam hatinya dan mengembalikan Konstantinapol ke tangan Islam merupakan matlamat dalam hidupnya dan ternyata dia berjaya.

• Begitu juga dengan Imam al-Bukhari. Ketika berusia 14 tahun Imam al-Bukhari telah berguru dengan dua tokoh ilmu hadis yang membincangkan kitab-kitab besar ilmu hadis. Kedua ulama tersebut menyatakan kerisauan kerana kitab-kitab hadis pada waktu bercampur hadis-hadis sahih, hadis daif (lemah) dan hadis mauduk (palsu). Kedua ulama berharap ada ulama yang mampu mengumpulkan hadis-hadis sahih dalam satu kitab. Laku Imam al-Bukhari berkata dalam hatinya, “akulah yang akan berusaha melakukannya”. Kemudian al-Bukhari menyusun kitab hadis yang hanya mengandungi hadis-hadis sahih dalam sebuah kitab.

• Bagi Charlie Chaplain pula ia sentiasa mengimpikan untuk menjadi tokoh seni yang besar. Apakah yang telah dilakukan oleh Charlie Chaplain untuk mencapai impiannya itu? Dia tidur dengan lampu yang terang dan di sisinya terdapat kertas dan pen. Dia akan menulis idea yang datang tidak mengira masa. Oleh sebab itu Charlie Chaplain tidak pernah memadam lampu di biliknya dan lampu terus menyala sepanjang malam. Imam al-Bukhari juga pernah melakukan perkara yang sama, “aku terjaga lebih dari 20 kali untuk mencatat hadis yang aku ingat”. Kata Iman al-Bukhari.


Berdasarkan kisah-kisah yang disebutkan ternyata mereka mempunyai cita-cita besar sebagai matlamat dalam hidup. Oleh yang demikian, kita mungkin tidak akan mengimpikan untuk melakukan perkara-perkara besar kecuali kita sibuk dengan matlamat hidup yang besar.

1 comment:

Anonymous said...

siapakah yang diutamakan dan siapakah yang didahulukan sebenarnya oleh para pemimpin kita?

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .