Tuesday, September 29, 2009

MENGAPA MENYALAHKAN ORANG LAIN?

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Sungguh aneh kerana biasanya kita sering menuding kepada pihak pemerintah yang bertanggungjawab di atas kemunduran umat dan negara. Pada hakikatnya, kitalah sebenarnya yang mempunyai tanggungjawab yang lebih besar dari mereka. Masalah yang kita hadapi perlu diselesaikan oleh kita dan segala jawapannya ada pada diri kita sendiri. Masalah utama yang dihadapi ialah masalah kemalasan untuk bekerja dan melakukan kerja dengan bersungguh merupakan penyelesaian kepada masalah tersebut.

Faktor kemalasan dan ketidaksungguhan bekerja di kalangan umat di negara-negara Islam terbukti dengan fakta bahawa purata jam produktif bekerja di kalangan rakyatnya hanya 12 minit bahkan boleh menurun hingga ke tahap lima minit dalam tempoh lapan jam. Ini berbeza dengan negara Jerman yang rakyat bekerja dengan produktif purata tujuh jam sehari manakala negara Jepun mencapai tahap produktif purata sehari adalah 8 jam sehari.

Ternyata kita dapat melihat perbezaan yang besar dan ini amat memalukan negara-negara Islam. Oleh yang demikian terdapat kata-kata atau pendapat yang berbeza mengenai perkara ini. Ada yang menyatakan,. “ ini kemampuan kita dan itu kemampuan mereka” dan ada pula yang menyatakan, “ mulai sekarang kita perlu menentang kelesuan kemalasan intelektual, mental dan jasmani serta mengimani bahawa produktif adalah sebagai dari tuntutan agama seperti yang telah disabdakan oleh Nabi yang bermaksud, “ bekerja adalah ibadah”.

Kita mungkin pernah berjumpa dengan seorang yang tidur pada jam dua pagi untuk menyiapkan kerjanya dan kemudian terpaksa bangun untuk bekerja semula pada jam lapan pagi. Akhirnya dia lambat datang ke pejabat dan dia juga mengantuk, letih dan lesu serta tidak mampu melakukan tugas dengan baik. Inilah kemalasan intelektual yang berlaku di kalangan kita pada hari ini.

Dalam kes yang lain, seorang yang tidak pernah terlibat dengan aktiviti sosial atau sukan dan asyik berhibur dan kesannya dia tidak mempunyai semangat kekitaan dan juga patriotisme kepada tanah airnya sendiri. Mungkin orang-orang seperti ini mampu mencapai kejayaan dan merubah masyarakat dan dirinya? Atau inilah generasi muda yang akan merubah negara dan masyarakat?

Syeikh Sya’rawi mengungkapkan, “ sesiapa yang tidak makan hasil dari jerih payahnya sendiri, maka ia tidak memiliki kebijaksanaan di kepalanya”. Oleh itu berdasarkan ungkapan ini kita dapat membuat kesimpulan bahawa bagaimana seseorang itu dapat membuat keputusannya sendiri sedangkan rezeki dan makannya masih bergantung kepada orang lain? Fikir-fikirkanlah.

1 comment:

Anonymous said...

Saudara. apa pandangan dan bagaimana dengan orang muda kita dari UMNO dan PAS?

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .