Friday, February 5, 2010

10 CIRI MENGHAYATI ISLAM

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal


Dalam beberapa 'tampalan' yang lepas, telah dijelaskan maksud dan pengertian penghayatan Islam. Bagi Hassan al-Banna (2006) pula, dalam bukunya Risalah Pergerakan (terj) telah mejelaskan bahawa penghayatan Islam seseorang muslim itu dapat dipenuhi dengan memiliki sepuluh kriteria iatu:

Salim al-Aqidah ( Memiliki akidah yang benar)

Dengan memiliki akidah yang benar, seseorang Muslim akan memiliki ikatan yang kuat kepada Allah SWT dan dengan ikatan yang kuat itulah ia tidak menyimpang jauh dari haluan yang telah ditetapkan oleh Allah SWT Dengan kekuatan dan kemantapan akidah seseorang Muslim akan menyerahkan segala perbuatannya kepada Allah SWT seperti mana yang telah difirmankan oleh Allah yang bermaksudnya:

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan Yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam”.

Akidah Islam terbahagi kepada empat bahagian utama dan setiap bahagian mempunyai cabang. Pertama adalah ketuhanan dan bahagian ini membahaskan perkara yang berhubung dengan Allah SWT baik dari segi sifat, nama ataupun perbuatanNya. Di dalamnya termasuk juga perkara-perkara lain yang perlu diyakini oleh seorang hamba terhadap tuhanNya. Kedua adalah kenabian yang membincangkan segala perkara yang berhubung kait dengan Nabi SAW berkaitan dengan sifatnya, kemaksumannya, tugas dan juga kepentingan risalahnya. Di dalam aspek ini juga termasuk hal-hal yang berkaitan dengan kemaksuman, mukjizat, karamah dan kitab-kitab yang telah diturunkan kepada nabi-nabi. Ketiga perkara-perkara yang berkaitan dengan kerohanian termasuk menjelaskan perkara yang berhubung dengan malaikat, jin dan roh. Bahagian keempat pula ialah perkara yang berhubung dengan perkara samiyyat (yang didengar) iaitu perkara yang membincangkan hal-hal yang berkaitan dengan kehidupan alam barzakh, kehidupan akhirat, keadaan alam kubur, hisab dan pembalasan hari akhirat.

Dengan yang demikian, seseorang individu yang berakidah mampu membebaskan akal dan hatinya dari persangka buruk, khurafat dan kesesatan akidah.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .