Sunday, February 21, 2010

FIZIKAL YANG MANTAP SERTA AKHLAK YANG BAIK

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal


Bagi memastikan aspek fizikal dalam keadaan baik , sihat dan kuat, setiap individu Muslim perlu menjaga dirinya dari dihinggapi oleh sebarang penyakit . Selain dari itu setiap individu juga disarankan agar manfaatkan berbagai kemudahan yang ada untuk memperkuatkan tubuh badan sama ada melalui makanan dan minuman yang berkhasiat serta yang dihalalkan secara tidak berlebihan. Selain dari itu juga ia juga perlu melalukan senaman atau riadah yang bersesuaian dengan dirinya serta menjauhkan diri dari aktiviti-aktiviti yang membahayakan diri atau mengambil makanan secara berlebihan.

Penjagaan kesihatan juga dapat dilakukan melalui pelaksanaan penjagaan tubuh badan dan kesegaran tubuh dengan cara tidur yang ,mencukupi dan alan pemakanan selain dari penjagaan kebersihan diri. Berdasarkan ajaran Islam penjagaan kebersihan diri ini termasuklah berkhatan, menggosok gigi, memotong kuku, mencabut bulu ketiak, memotong bulu ari-ari, mengandam misai dan janggut. Selalu memakai wangian dan bercelak. Ternyata ini Semua adalah amalan yang disarankan oleh Rasulullah bagi membina peribadi yang baik dan sihat kerana tubuh badan yang baik serta sihat akan menjadi individu yang lebih disukai oleh Alah daripada individu yang lemah. Rasulullah SAW bersabda,

Maksudnya:

Mukmin yang lebih kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah daripada mukmin yang lemah.

Dengan fizikal yang kuat, seorang Muslim akan memiliki daya tahan tubuh sehingga dapat melaksanakan ajaran Islam secara maksimum seperti ibadah solat, puasa, haji serta berjuang di jalan Allah.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .