Sunday, February 21, 2010

PEMIKIRAN YANG LUAS

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Memiliki pemikiran yang luas merupakan ciri-ciri keperibadian Muslim yang unggul. Dalam hal ini, Dr.Ali Abdul Halim Mahmud (1997) telah menekankan tiga aspek yang perlu dimiliki oleh seseorang Muslim iaitu:

Pertama, berpengetahuan mengenai keagamaan sehingga setiap individu mengenal dan mempunyai pengetahuan mengenai agama samawi yang lain seperti agama Yahudi dan Nasrani. Selain itu juga mengenal agama-agama budaya yang lain seperti Budda dan Hindu. Pengetahuan mengenai agama-agama lain khususnya agama samawi penting kerana agama samawi itu sebenarnya bersumber dari Allah SWT melalui kitab Taurat dan Injil. Namun ada pelaksanaannya umat Yahudi dan Nasrani telah mengubah dan menyelewengkan ajarannya sehingga konsep ketauhidan agama tersebut telah terpesong jauh serta mengkufuri Nabi Muhammad SAW pengetahuan mengenai agama-agama yang lain itu tidak perlu terlalu mendalam, sekadar mengetahui perkara asas atau dasar telah memadai dan mencukupi.

Kedua, Pengetahuan mengenai Islam juga merangkumi aspek berikut:
a. Ilmu pengetahuan mengenai akidah serta segala aspek yang berkaitan dengan Allah SWT dan sifat-sifatnya.
b. Ilmu pengetahuan mengenai ibadat sama ada yang fardu, wajib ataupun yang sunat.
c. Ilmu pengetahuan mengenai berbagai-bagai masalah ghaib seperti hari kebangkitan, perhitungan (hisab) timbangan (mizan) titian (sirat)pahala, dosa, seksa, syurga dan neraka.
d. Ilmu pengetahuan berkaitan dengan al-Quran, al-Hadis, fikah, usul feqh, dan Bahasa Arab.
e. Ilmu pengetahuan yang baik tentang sejarah Islam dan umat Islam bagi memperoleh pengajaran dan kesedaran.

Ketiga, Pengetahuan dan pemikiran Islam yang umum merangkumi perkara-perkara berikut:

a. Memahami sejarah perkembangan dan gerakan Islam yang bersifat positif dan gerakan umat Islam seluruh dunia.
b. Mengetahui dengan baik gerakan-gerakan yang memusuhi Islam dan umat Islam.
c. Mengetahui dengan baik kumpulan atau gerakan yang bekerja untuk Islam.
d. Mengetahui dengan baik kelompok atau kumpulan yang mendakwa dirinya sebagai kumpulan yang mengamalkan Islam tetapi sebenarnya tidak seperti Qadiani, Bahai dan sebagainya.
e. Mengetahui dengan baik tiga kumpulan yang memusuhi Islam iaitu Ateisme atau komunisme, Yahudi atau Zionisme dan Nasrani atau Kristian.
f. Memahami aliran-aliran falsafah dan teori-teori yang bertentangan dengan Islam seperti hedonisme, nudisme (fahaman hidup tanpa pakaian) atau fahaman yang membela penyimpangan seksual.
g. Memahami sejarah tiga rancangan yang sentiasa memusuhi Islam iaitu Orientalisme, misisionaris dan Imperialis.
h. Memahami dengan baik masalah dunia masa kini sama ada dari segi geografi, sejarah, ekonomi, politik dan aspek sosiologi kemasyarakatan.
i. Memahami dengan baik kesukaran umat Islam di negara-negara minoriti umat Islam dan bersedia memberi bantuan kepada kaum Muslimin di negara-negara lain yang memerlukan.

Dengan mempunyai pengetahuan dan kesedaran keislaman seseorang Muslim dapat menghayati agamanya dengan lebih baik serta menyedari tanggungjawab dan peranannya sebagai hamba Allah, mengetahui cara beribadat dan sentiasa membuat persiapan untuk menghadapi hari akhirat.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .