Monday, February 8, 2010

MELAKSANAKAN IBADAH DENGAN BETUL SEBAHAGIAN CIRI ORANG BERTAQWA

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Melaksanakan ibadah secara yang benar atau Sahih al-Ibadah merupakan salah satu perintah Rasulullah SAW yang penting. Ini seperti mana yang telah disabdakan oleh Rasulullah,

Maksudnya:
“Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat”.

Melaksanakan ibadah dengan cara yang benar merupakan ibadah kepada Allah merelai cara yang telah ditetapkan oleh Rasulullah selari dengan apa yang telah dijelaskan oleh Rasulullah SAW melalui sunnahnya. Oleh yang demikian kewajipan bersuci, bersolat, puasa, zakat dan menunaikan haji adalah berdasarkan apa yang telah dilakukan oleh Rasullah SAW berdasarkan apa yang telah difirmankan oleh Allah SWT yang bermaksud,

“ Apa jua perintah Yang dibawa oleh Rasulullah (SAW) kepada kamu maka Terimalah serta amalkan, dan apa jua Yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang Yang melanggar perintahNya)”.

Dalam menjelaskan ayat di atas ahli tafsir Fuday Ibn Iyad telah mengaitkan ayat tersebut dengan firman Allah dalam ayat 2 surah al-Mulk, yang bermaksudnya:

“ Dia lah Yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu Yang lebih baik amalnya; dan ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang Yang bertaubat)”.

Dalam ayat 2 surah al-Mulk ini, Fuday Ibn Iyad telah menjelaskan perkataan ahsana amala. Menurut tafsiran beliau ahsana amala bermaksud amalan yang paling ikhlas dan paling benar. Ikhlas dikerjakan kerana Allah dan benar suci menepati sunah Rasulullah. Jika amalan dikerjakan secara ikhlas tetapi tidak menepati sunah, maka amalan tersebat tidak diterima dan begitu juga jika amalan sesuai dengan sunah tetapi tidak ikhlas, ia tidak diterima oleh Allah ( Said Hawa: 1985).

Menurut Ibn Taimyyah (1999) maksud ibadah tidak hanya terhad kepada ibadah mahdah (seperti solat) tetapi juga mencakupi ibadah ghairu mahdah (seperti menolong orang lain) ini adalah kerana menurut beliau ibadah adalah segala sesuatu yang diredai Allah dari perkataan atau perbuatan baik sama ada yang zahir ataupun yang batin.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .