Mejar Burhanuddin Abdul Jalal
Berjuang melawan hawa nafsu merupakan salah satu sikap yang perlu ada pada setiap diri Muslim. Ini adalah kerana setiap manusia mempunyai kecenderungan untuk melakukan kebaikan dan keburukan. Melaksanakan sesuatu yang baik dan menghindari sesuatu yang buruk memerlukan kesungguhan serta kekuatan dalaman dan itulah yang dinamakan melawan hawa nafsu. Oleh yang demikian hawa nafsu yang ada dalam diri setiap insan perlu digunakan ke arah patuh kepada ajaran Islam. Dalam hal ini Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Tidak beriman seseorang dari kamu sehingga ia menjadikan hawa nafsunya mengikuti apa yang aku bawa (ajaran Islam) (Abu al-‘Asim 2000)”.
Salah satu cara untuk memerangi hawa nafsu ialah dengan mendekatkan diri kepada Allah melalui pelbagai ketaatan. Rasulullah telah bersabda (Muslim 2000):
وَحَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ مَعْرُوفٍ، وَعَمْرُو بْنُ سَوَّادٍ، قَالاَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ، عَنْ عَمْرِو بْنِ الْحَارِثِ، عَنْ عُمَارَةَ بْنِ غَزِيَّةَ، عَنْ سُمَىٍّ، مَوْلَى أَبِي بَكْرٍ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا صَالِحٍ، ذَكْوَانَ يُحَدِّثُ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ” أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ وَهُوَ سَاجِدٌ فَأَكْثِرُوا الدُّعَاءَ ”.
“Aku menginap di tempat Rasulullah (s.a.w.) maka aku siapkan air untuk wuduk dan hajatnya. Maka nabi (s.a.w.) bersabda: Mintalah padaku! Maka aku berkata: aku memohon kepadamu agar kiranya aku menemanimu di syurga. Nabi berkata: Apakah ada lain selain itu? Aku menjawab: Hanya itu sahaja. Nabi bersabda: Bantulah aku untuk mencapai keinginanmu dengan banyak bersujud”.
Dalam pendidikan kerohanian terdapat beberapa kaedah untuk mengawal hawa nafsu. Antara usaha menjaga atau mengawal hawa nafsu, seseorang Muslim itu mesti sentiasa menjaga hawa nafsu agar tidak terjerumus ke dalam kejahatan, kemaksiatan dan penyimpangan dari jalan Allah. Hawa nafsu yang perlu kita kawal dan perlu dijaga itu pada asasnya ada pelbagai hawa nafsu, antaranya yang pertama, nafsu yang menyuruh manusia untuk menjauhkan diri dari kebaikan sehingga menghalang diri seseorang dari mendekatkan diri kepada Allah. Dengan hawa nafsu ini manusia dikawal oleh kejahatan. Kedua, nafsu yang cenderung ke arah kebaikan, namun kebaikan yang dilakukan hanya dalam lingkungan yang paling minimum. Tujuan mengawal hawa nafsu bagi kategori ini ialah untuk mendorong diri untuk sebaik mungkin melakukan kebaikan berdasarkan kemampuannya. Ketiga, nafsu yang membawa manusia ke arah sikap-sikap kebaikan serta dapat membuat penilaian untuk mendekatkan diri kepada Allah sama ada melalui ucapan, pekerjaan atau harta yang dimiliki.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DEFISIT SOSIAL GUGAT SEMANGAT PERPADUAN, ROSAK ERTI KEMERDEKAAN
-------------------- Rencana yang telah disiarkan dalam Berita Harian 6 September 2024
-
Menurut Kamus Dewan, penghayatan adalah kata terbitan yang berasal dari kata hayat. Ia menggambarkan perihal atau proses menghayati atau men...
-
Mejar Burhanuddin Abdul Jalal Ketika mengajar bab sembahyang dengan menggunakan kitab 'Bahrun Mazi" tulisan Sheikh Idris Marbawi di...
-
RENCANA OLEH: MEJAR BURHANUDDIN ABDUL JALAL TAJUK: CABARAN DAKWAH ISLAMIAH MASA KINI Era dakwah masa kini berhadapan dengan pelbagai cabara...
No comments:
Post a Comment