Saturday, February 19, 2011

CABARAN DAN KEKUATAN UMAT UNTUK MASA DEPAN

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Bengkel peningkatan kerja Pegawai-pegawai KAGAT seluruh Malaysia yang dikendalikan oleh En. Ariffin Hassan dari PDN Resources Sdn Bhd, sepanjang tiga hari lalu telah membeikan input yang amat berguna kepada para peserta. Pada umumnya peserta telah didedahkan dengan maklumat dan kesedaran perlunya untuk berubah bagi menghadapi cabaran masa depan yang kian mencabar. Pada umumnya umat Islam pada hari ini menghadapi beberapa cabaran utama iaitu:

• Perubahan pesat dari aspek social, perundangan, ekonomi, politik dan juga teknologi yang sedang berlaku di seluruh dun ia.
• Perubahan sedunia ini ternyata di luat kawalan umat Islam.
• Tahap kekuatan umat Islam adalah di peringkat rendah kesedaran dan kesatuan kurang,tambahan pula musuh – musuh Islam bekerja keras melawan
Islam sepanjang masa.

Namun demikian umat Islam pada umumnya juga mempunyai kekuatan. Perlu disedari bahawa penduduk Islam sekarang melebihi 1 billion atau hampir 20% dari penduduk dunia. Selain dari itu 61% dari minyak dan gas datang dari negara Islam seperti Saudi, Iraq, Iran, Brunei, Indonesia, Nigeria, Malaysia, Libya dan lain – lain. Ternyata umat Islam juga kuat dan punyai ‘kuasa’. Oleh itu mari kita bersatu juga meningkatkan martabat Islam diseluruh dunia dan kita perlu melakukan sesuatu mulai saat ini.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .