Monday, May 23, 2011

MELONJAKKAN IMEJ YANG TERCALAR


Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Apakah yang dimaksudkan dengan imej? Terdapat dua maksud imej menurut Kamus Dewan (2002) :
a.Imej adalah gambaran atau cerminan bayangan.
b.Keperibadian atau watak seseorang atau sesuatu sebagaimana yang terpapar pada pandangan atau tanggapan orang atau pihak lain.

Menurut Kevin Lynch dalam bukunya "The Image of City" menyatakan bahawa imej adalah satu proses dua hala antara pemerhati dengan alam semulajadi. Imej boleh dikategorikan kepada tiga komponen iaitu identiti, struktur dan maksud. Satu imej yang berfungsi memerlukan satu identiti yang mana ia mempunyai satu sifat yang berbeza dengan yang lain. Kedua imej mesti termasuk isi keruangan atau corak hubungan di antara objek dengan pemerhati serta kepada objek yang lain. Akhirnya objek itu mesti mempunyai sesuatu maksud kepada pemerhati sama ada secara praktikal atau emosi. Beliau juga membahagikan imej kepada lima elemen iaitu :-

a. Mercu Tanda.
b. Laluan
c. Sempadan.
d. Daerah
e. Titik tumpu.

Perlu dijelaskan juga aspek komunikasi juga penting dalam meningkatkan imej organisasi dan seringkali kegagalan pihak kepimpinan dan pengurusan untuk melihat kepentingan aspek komunikasi dalam meningkatkan imej organissai. Klasifikasi aspek komunikasi yang dimaksudkan merangkumi:

• Komunikasi intrapersonal
• Komunikasi interpersonal
• Komunikasi kumpulan
• Komunikasi organisasi
• Komunikasi massa

Selain dari itu juga peningkatan imej juga melibatkan beberapa aspek yang lain seperti:

• Pengiklanan
• Perhubungan masyarakat
• Perhubungan kerajaan
• Komunikasi pemasaran
• Perhubungan media
• Perhubungan awam
• Promosi
• Penyelidikan

Perlu kita sedari bahawa pelanggan kini lebih cerewet dari dulu. Oleh itu, teknik-teknik komunikasi yang berkesan amat penting. Organisasi yang berjaya ialah mereka yang dapat memberi perkhidmtan yang terbaik melalui komunikasi yang berkesan kepada pelanggan. 'Pelanggan semestinya betul dalam apa juga keadaan’. Untuk itu kita perlu menukar pemikiran itu kepada : ‘ Pelanggan yang salah hendaklah diperbetulkan melalui teknik komunikasi yang berkesan supaya kita dapat mengelak dari dipersalahkan. Mari kita fikir-fikirkan.

1 comment:

Anonymous said...

Dr,
yang tercalar tu imej individu ke organisasi?

DEFISIT SOSIAL GUGAT SEMANGAT PERPADUAN, ROSAK ERTI KEMERDEKAAN

 -------------------- Rencana yang telah disiarkan dalam Berita Harian 6 September 2024