Friday, August 3, 2012

MADRASAH RAMADAN

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Bulan Ramadan merupakan bulan latihan atau madrasah yang pada umumnya bertujuan untuk melatih umat Islam agar bertaqwa, bersyukur dan mendapat petunjuk Ilahi. Menurut Yusuff al-Qardawiy dalam bukunya ‘al-Ibadah fil-Islam” (2003), madrasah Ramadan bertujuan untuk menambah kekuatan kerohanian, bulan untuk melawan nafsu dan bulan persediaan untuk jihad.


Professor Dr Wahbah Zuhaili (1999) dalam ‘Fiqh al-Islam wa adillatuh’ menyebut bahawa ibadah puasa merupakan ‘madrasah’ yang bertujuan untuk melahirkan insan bertaqwa yang berlandaskan ayat 183 surah al-Baqarah yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman! kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa”. Menurut Dr Wahbah Zuhaili lagi, madrasah tersebut bertujuan untuk membina taqwa melalui pendekatan berikut:
a. Berpuasa mendidik jiwa untuk takut kepada Allah dalam keadaan sembunyi atau terbuka.

b. Mengekang nafsu syahwat daripada menguasai diri.

c. Membina cetusan naluri yang peka dan sensitif.

d. Memulihkan dan membina kekuatan struktur dalaman tubuh badan serta menguatkan kesihatan jasad dari unsur yang memudharatkan.
Bagi Dr Mustaffa Siba’i (1956) pula menerusi bukunya, ‘Ahkamu syiam wa falsafat fi dhu al-Quran wa al-sunnah’ menjelaskan ibadat puasa sebagai madrasah atau pusat latihan untuk membina kekuatan dari aspek al-madi (kebendaan) dan kekuatan al-ruhi (roh). Dalam aspek kebendaan ia mencakupi aspek harta dan juga jasmani sementara aspek roh ia meliputi iman dan pemikiran.

Dalam konteks ini bagaimanakah sewajarnya kita sebagai umat Islam dapat mengambil pengajaran atau iktibar dalam tempoh sebulan dalam melaksanakan ibadah puasa di bulan Ramadan dan dapat diterjemahkan pengajaran Ramadan atau latihan (madrasah) yang sama-sama dilalui itu untuk dibawa dalam kehidupan atau pun profesyen kerjaya yang diceburi. Selain itu, madrasah Ramadan juga mampu meningkatkan motivasi untuk melakukan pembaikan diri atau tazkiyah (self-improvement), meningkatkan kualiti diri menerusi penghayatan nilai-nilai unggul yang dinamakan taqwa.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .