Sunday, July 19, 2009

MEMAHAMI PENGERTIAN METODE DAKWAH

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Kita selalu mendengar orang menyebut 'metod dakwah', tetapi apakah sebenarnya maksud istilah atau ungkapan tersebut?. Menurut Kamus Dewan (2005) metode bermaksud ‘cara’ atau ‘melakukan sesuatu’ ataupun sistem bagi mempelajari sesuatu. Dalam pengajaran ajaran Islam metode adalah bermaksud “ suatu cara yang sistematik atau cara yang umum dalam mencari kebenaran ilmiah” (Soeleman Yusuf 1981). Oleh yang demikian metode dakwah adalah jalan atau cara yang diguna pakai oleh para pendakwah untuk menyampaikan bahan dakwah. Dalam usaha menyampaikan dakwah ini, metode atau kaedah yang digunakan amat penting sekali kerana pesanan atau perkara yang ingin disampaikan itu amat baik sekalipun tetapi tidak disampaikan dengan baik dan tersusun ia mungkin tidak diterima atau mudah ditolak oleh pihak yang disasarkan. Dalam usaha mencari kaedah atau metode menyampaikan dakwah yang terbaik, semua pendakwah disarankan untuk merujuk dan mengamati firman Allah SWT sebagai panduan dalam menyampaikan dakwah Islamiah. Firman Allah SWT yang bermaksud,

“Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) Dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran Yang baik, dan berbahaslah Dengan mereka (yang Engkau serukan itu) Dengan cara Yang lebih baik; Sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang Yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang mendapat hidayah petunjuk”.

Berdasarkan ayat di atas metode atau kaedah dakwah ada tiga iaitu, bi al hikmah, Maui’zatul hasanah dan mujadalah billati hiya ahsan. Menurut Wan Hussein Azmi (1984) tiga kaedah atau metode dakwah itu bermaksud,

i. Bi al-hikmah, iaitu berdakwah dengan memerhatikan keadaan dan suasana sasaran dakwah dengan menitik beratkan kemampuan dan kesediaan pihak sasaran, ini bagi memastikan golongan yang didakwahi tidak berasa tertekan, terpaksa atau keberatan untuk menerima dakwah yang disampaikan atau dengan kata lain strategi yang digunakan betul-betul sesuai dengan tempat dan juga sasaran dakwah.
ii. Mau’izatul Hasanah, iaitu berdakwah dengan memberikan nasihat-nasihat atau menyampaikan ajaran Islam dengan rasa kasih sayang sehingga ajaran Islam yang disampaikan itu dapat menyentuh hati mereka.
iii. Mujadalah Billati Hiya Ahsan, iaitu berdakwah dengan cara bertukar-tukar fikiran atau berbincang dengan cara yang terbaik bagi mencari kebenaran.

Dengan penjelasan ringkas ini semoga kita dapat memahami apa yang dimaksudkan dengan 'metod dakwah' itu.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .