Thursday, July 9, 2009

BERSEDIA MEMBERI KHIDMAT

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Dalam hidup ini kita hendaklah sentiasa memberikan sumbangan kepada Islam dan Muslimin berdasarkan kemampuan dan kebolehan kita. Firman Allah SWT yang bermaksud,

“Wahai orang-orang Yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu”.

Para ulama berpendapat bahawa akal manusia mempunyai dua bahagian yang saling bersaing untuk berfikir. Bahagian pertama cenderung kepada aspek penilaian dan keyakinan sementara bahagian kedua pula cenderung kepada aspek minat dan kesetiaan. Kedua-dua bahagian ini berfungsi untuk mengubah nilai dan keyakinan untuk membentuk kesetiaan dan begitulah sebaliknya. Perkara ini telah disebut oleh Allah SWT dalam ayat 110 Surah Ali-Imran yang bermaksud,

“Kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat Segala perkara yang baik dan melarang daripada Segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). dan kalaulah ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi udkan dibaik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik".

Dalam ayat ini Allah menyebut amal terlebih dahulu dari iman kerana Allah mengehendaki kita agar sentiasa beramal di jalan Allah dan menterjemahkannya dalam kehidupan yang nyata. Selagi kita memberikan sumbangan kepada Islam dan Muslimin, maka kita akan tetap dan mampu mempertahankan keimanan dalam diri kita.

Berpegang dengan al-Quran

Perkara penting yang dapat memperteguh iman kita ialah dengan berpegang kepada al-Quran. Berpegang yang dimaksudkan di sini ialah membaca, menghayati dan mengamalkannya dalam kehidupan. Rasulullah bersabda yang bermaksud, “ Bacalah al-Quran dan mengkhatamkannya dalam tempoh sebulan”. Membaca dan mengkhatamkan al-Quran dalam masa sebulan sekali amat penting kerana ia dapat menjadi jambatan ke arah kita hidup bersama al-Quran. Dalam sabdanya yang lain bermaksud, “ seseorang yang mulutnya yang tidak menyuarakan al-Quran adalah umpama rumah yang roboh”.

Oleh itu marilah kita membaca al-Quran, mempelajari pengertian dan isi kandungan, mempelajari tajwid dan tafsirnya. Marilah kita hidup dengan al-Quran, demi al-Quran dan bersama al-Quran, semoga dengan al-Quran kita akan memperoleh keteguhan hati, kemantapan jiwa dan sentiasa mendapat petunjuk Allah. Dengan berpegang dengan al-Quran semoga Allah sentiasa menunjukkan kita ke jalan yang lurus sehingga kita menemui Allah dan mudah-mudahan Allah meredai kita. Semoga Allah memberi kekuatan dan keteguhan iman kepada diri kita.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .